tisdag 22 juni 2010

UTEPLATS DESIGN



Vår uteplats var i stort behov av förändring och ny design. Den befintliga altanen var omringad av tre sidor tätt, gult staket och den fjärde sidan var den likaså gula husfasaden. Jag tyckte att det upplevdes för ensidigt och kompakt. Det täta staketet döljde dessutom gräsmattan utanför, och fick altanen att kännas som en instängd balkonglåda... Här behövdes förnyas! Först bestämde jag konceptet; att lätta upp allt det gula med ett vitt luftigt staket i ribbor, och låta altanen bli ljusare både på golv och staket. Färgsättningen fick bli i gråa och vita nyanser, det var neutralt mot allt det gula och passar vackert med fasadens färgsättning där fönsterbågar och ramar är just grå-gröna och vita. Grått är också vackert med alla bergknallar i dagen. Altangolvet var nästan svart så det skulle få bli silvergrått, som solblekta bryggor. Själva formen på staketet fick bli ett ribbstaket, mycket nättare och genomsiktigt, men ändå ett ordentligt staket. Ribborna kändes dessutom som ett bra modernt / neutralt alternativ som passade arkitekturen.

FÖRE



EFTER




När man kan uppleva gräset på andra sidan så upplevdes plötsligt uteplatsen så mycket luftigare och lättare. Jag upplevde tom att den kändes större. Ribborna i staketet har måtten 45 x 22 mm, de har den högre sidan på höjden. Avståndet mellan ribborna är 20 mm. (Jag tror att dessa ribbor egentligen är lister till fasadpanel men de duger finfint så här och är så prisvärda!) Jag laserade dem vita innan jag skruvade dem på plats. Jag är lite försiktig med täckmålat vitt då det kan blända i solsken, så jag använde en vit lasyr till ribborna som tillåter att träets färg och ådring syns igenom lite. Bord och stolar laserades mörkt grå. De gamla svarta golvplanken har målats i ljusgrå lasyr för tryckimpregnerat virke, och resultatet blev just silvergrått som en skärgårdsbrygga. Fattas bara annat när man hör måsarna dagen i ända här :)




Barnmöbeln har också laserats vit, i samma nyans som ribbstaketet.




På kortsidan av altanen har en utanpåliggande spalje byggts för klätterrosorna. Sidostaketen i gult måste behållas för de tillhör fasaden, därför byggde vi en spaljé mot det istället. Man skymtar även ett miniskjul för grillen bredvid ros-spaljén. Japp, det var det. Vi blev nöjda, altanen som ny med en kostnad av lite ribbor och färg. Och tid nedlagd ca en hel helg :)


NYARE INLÄGG/ UPPFÖLJNING
Vill du se hur vi har förnyat altanen med en platsbyggd altansoffa utmed hela ena kortsidan, klicka här.
Vill du veta färgnummer på altanlasyren, klicka här.
Vill du veta hur vi byggde staketet, vilka dimensioner mm, klicka här.
Vill du veta färgnumret på de vita ribborna och se närmare hur grillhuset ser ut, klicka här.


Bilder studio karin

14 kommentarer:

  1. Roligt att hitta en ny blogg. Hittade hit via Sara Vill Fara.
    Snygg går lasyr. Kommer du ihåg vilken lasyr det är?

    SvaraRadera
  2. Hej, kul att du hittade hit :)
    Det är två olika grå lasyrer; möblernas lasyr så är Jotun "Trebitt" oljelasyr, färg 0616 Tuftegrå.
    Och den ljusgrå lasyren till tryckimpad trall är Jotun, "Demidekk" terassoljelasyr, färg 9072 Naturgrå.
    Lycka till!!

    SvaraRadera
  3. Hej Hej kul att titta in på din blogg.. kommer verkligen att fortsätta kika in då jag älskar inredning ja me. Min e rätt så ny xå men kika gäran in du me,. Ha det gott kram ullie

    SvaraRadera
  4. Hej!
    Det ser jättefint ut med grått på altangolvet.
    Jag undrar hur upplever du att det hållt sig?

    Tacksam för svar eftersom vi tänker måla om vårt i sommar. Vårt hus är i järnvitriol. Tror du att det stämmer till järnvitriol i stilen?

    SvaraRadera
  5. Hej Anonym! Det ser ut att ha hållt sig jättefint nu efter första vintern. När det är torrt ser det ut att ha i stort sett samma färg som när det blev gjort förra våren. Och det går säkert att högtryckstvätta altanen med vatten också om altanen blir för smutsig under vintertäcket, eftersom laseringen i sig håller sprickorna fria från att mer smuts ska fastna ordentligt. Mycket enkelt att förvandla ett fult svart altandäck snyggare på detta sätt. Färgen går nog bra emot järnvitriol (som i o f s kan ha alla gråa och gråsvarta nyanser som finns beroende på ålder och väderstreck...) men de flesta grå passar fint ihop, så gissar att det blir jättebra!
    Karin

    SvaraRadera
  6. Hej!

    Väldigt fint! Jag är i färd med att bygga liknande staket runt vår altan. Undrar om du kört ner stolparna i marken eller fäst dem i trädäcket? Hoppas du förstår hur jag menar :)
    Undrar vilken strl du använt till stolparna med. Stort tack på förhand!

    Mvh Nina

    SvaraRadera
  7. Hej Nina, jag gjorde ett inlägg av din fråga, det är så många som undrat angående staketet nu :) Kolla dagens inlägg om du inte sett det redan!
    // Karin

    SvaraRadera
  8. Hej, jag tänkte höra om du har något förslag på hur man kan matcha en grind till sådant staket med liggande ribbor?

    SvaraRadera
  9. Hej Anonym! Tack för frågan, det gav inspiration till detta inlägg

    http://studiokarin.blogspot.se/2012/11/grindar-till-modernt-ribbstaket-funkis.html

    där har jag ritat upp fyra förslag på grindar till ribbstaket.

    Mvh Karin

    SvaraRadera
  10. Hej
    Har du slipat däcket innan lasyren,
    eller använt terrasblekmedel...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej anonym, jag skrubbade bara däcket. Jag vet inte hur bra det har hållit, så här fyra år senare så bor jag inte där längre.. Men det var fint i två år som jag bodde där med däcket. Och då hade vi skrubbat med algtvätt eller målartvätt tror jag. mvh Karin

      Radera
  11. Hej, vad det Jotun vit lasyr du använde till ribborna också?
    MVH Ulrika

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Ulrika, ser du länkarna längst ned, om det vita staketet? Följ den länken så kommer du till alla färguppgifter etc för staketet :) Karin

      Radera