tisdag 31 augusti 2010

BLIVANDE BARNRUM HEMMA HOS OSS


Liv

Min lilla tjej Liv har precis fyllt två år, och ska få ett eget rum. Hon sover nu med storasyrran på 5 år, men vi har planerat att göra i ordning ett eget rum åt henne. Jag tycker så mycket om Jonas Bohlins klassiska pendel, med det mycket passande namnet "Liv" :) Går att beställa bla på Urban Living.

Jag har gjort i ordning ett moodboard för Livs rum, med den känsla jag vill uppnå.





För att få det så här får vi täckmåla den tråkiga gulnade ekparketten (3-stav utan spännande mönster...). Vi har slipat ned och vitlaserat alla andra parkettgolv hemma, men det tar tid och blir damm, damm, damm och damm... Så flickornas rum tänker jag bara täckmåla. Väggarna får bli vita utan nyans, NCS 0500-N, glans 7. Armatur i taket ballerina-lampa, och en söt tavla kan man hitta på Wall44. Den äkta antika mattan är redan inhandlad på auktion, snarlik den på bilden. Klassiska kuddar Elefant från Svenskt Tenn i rött och cerise, fin kvalitet som kan växa med ända upp i tonåren (precis som mattan). Och så lilla Liv förstås!


Till hylla tar jag samma sak som till 5-åringens rum; en Expedit från IKEA, liggande på sidan, med en snickeribeställd 13 mm mdf-skiva lackad i rosa kulör som toppskiva. När den fylls med leksaker inuti och ovanpå sätts den rätta "barnsliga tonen" på köpet.

Då ska jag bara finna tid, köpa ett antal liter färg och sätta igång. Jag lägger in före och efter bilder när jobbet görs.

Vi hörs vänner!



7 kommentarer:

  1. Hej!
    Mitt namn är Maria, syster till Sandra och jag måste bara få säga att din blogg är väldigt inspirerande! Jag håller på att inreda min gosses rum och tackar för det bästa tipset om att lägga en lackad skiva på Expedit byrån! Vips så blir den en del av Jacobs rum och inte en fristående möbel.
    Lycka till med Livs rum <3

    SvaraRadera
  2. Hej, då har jag sett en söt film på din son i Sandras mobil :) Ja, Expedit-tipset är toppen, det går från tråkig IKEA-möbel till ett mer exklusivt intryck på ett kick och lite pengar. Man kan ha den målad, beställa glas eller en fanerad skiva beroende på vilket uttryck man söker. Lycka till du med med din pojkes rum!
    mvh Karin

    SvaraRadera
  3. Så fint det kommer att bli!
    Du får det att låta så himla lätt :-)

    Jag har försökt fixa lite i min 3-åriga dotterns rum och oj vad jag stundtals har kört fast i tankarna... :-)

    SvaraRadera
  4. Varifrån beställer du mdf-skivan? Bor också i Stockholm, tacksam för tips. Undrar också om du har klistrat fast den på något sätt, så att den inte halkar ner?

    SvaraRadera
  5. Smart med Expedit-hyllan! Var har du beställt mdf-skivan någonstans? Jag bor också i Stockholmsområdet. Undrar också om du har klistrat fast skivan så att den inte kan slinta ner?

    SvaraRadera
  6. Jeanette, en mdf-skiva hittar du på vilken bygghandel som helst (Byggole, Fredells etc). På Fredells kan de såga till den åt dig också, i de mått du vill.
    Lycka till!
    Karin

    SvaraRadera
  7. Toppen, tack! Kan du tipsa om ett bra (och gärna prisvärt) ställe som lackerar möbler?

    SvaraRadera