torsdag 2 september 2010

GARDINER


Bild studio karin


... som arkitektonisk detalj

Jag är ingen större förespråkare av gardiner i olika upphängningar och former hemma. Utom en sort, stora gardiner som används som ett arkitektoniskt element och ingår i rummets miljö nästan som en vägg. Utan att hänga som ett krullsmycke i hörnet. Jag gillar när gardinen går från golv till tak, och om möjligt från vägg till vägg. Ovan visar jag gardinen i mitt vardagsrum, en linnegardin hängd från taket som går att dra för hela fönstret när man vill slippa insyn. Framförallt drar jag för den på vintern när man inte vill ha en stor och kal, svart ruta i rumsmiljön.




Vardagsrummet hemma idag i morgonsolen. Så här års är ju gardinen öppen mot trädgården förstås.



... Och så här blir det när man drar för. Hängd från tak i två våder i vad man kallar "dubbel bredd", dvs 3 m (som här används som höjden) och längderna är på 6 m. I vinter skall jag sätta upp en ljusskena mellan gardinen och fönsterväggen som skall släpa ljus över gardinen - så att vi ser gardinen upplyst inifrån rummet, och utifrån ser man inte in.

Vårt sovrum har också hela, stora vägg-gardiner som jag har visat tidigare i det här inlägget. Andra lyckade exempel har jag hittat i Elle Decoration som inspiration:





Nu ska jag dra undan gardinen och gå ut i solen som skiner där ute, medan den varar!

Önskar er en trevlig och lika solig dag!

16 kommentarer:

  1. Håller mig dig att denna typ av gardin är snyggt. Har 17 meter tyg som står och väntar på mig här, ska bli gardiner i sovrummet. Ljusrampen som du beskriver är redan på plats. Jag gillar att det blir lite hotellkänsla över sådana här upphängningar. Till mitt sovrum har jag dels ett tunt tyg, motsvarande ditt. Men jag har också hittat ett jättefint tyg från Designers Guild som ska fungera som mörkläggningsgardin på natten. Det är inte den där typen av tyg som man tidigare "fodrat" med utan ett stiligt blankt tyg i Aqua som är så tätt vävt att det blir helt mörkt. Ut i solen med dig nu och tack för en trevlig blogg :)

    SvaraRadera
  2. Tack, jag hann ut lite :) Tyget från Designers Guild låter som en "blackout", dvs helt mörkläggande och bara ett tyglager utan foder. Snyggt. 17 m, ja då har du lite att hänga upp sedan ;) men det blir en väldigt härlig känsla i rummet när allt är klart!
    mvh Karin

    SvaraRadera
  3. Hej! Hittade precis din blogg och jag gillar verkligen hur du har hängt upp gardinerna. Jag har själv velat hänga upp gardiner så i många år, men inte har tagit tag om det. Får jag fråga vad du har köpt skenan/gardinstången någontstans? Och hur du har hängt upp gardinerna? Mvh/pernilla

    SvaraRadera
  4. Hej!
    Fin blogg med mycket snyggt! Är på väg att renovera vardagsrum och letar efter gardintyg till just den typen som du visar från ditt vardagsrum, har du något bra tips på "bra" gardintyg med bra kvalitet,som "hängr snyggt och ger bra ljusgenomsläpp??

    Mvh

    Karolina

    SvaraRadera
  5. Hej Karolina och välkommen, tack vad kul att du gillar bloggen. Det jag har - och som jag tycker fungerar bäst i vardagsrummet - är en 100% linnegardin. De har alltid ett snyggt fall, och de ger ett vackert ljusgenomsläpp och har en snygg textur. De finns i grövre och finare sorter beroende på hur texturerat du gillar. De flesta tygbutiker har linne, liksom märkestyger som Himla och Linneverket. Jag har en finmaskig ganska jämn linne i vardagsrummet, och den i sovrummet är mycket grövre. Räkna med 75 - 100% extra veckning om du vill kunna dra för gardinen snyggt. Det betyder att om du har en sträcka på 3 m som du vill täcka med gardin så skall du ha i bredd 5 - 6 m gardintyg för dessa 3 m! Tar man för tajt blir det som en spänd strumpa över fönstret när man drar för och det hänger inte snyggt. Om du kikar på bilderna ovan ser du att alla har veckning kvar fast de är fördragna. Hoppas du får till det :)

    SvaraRadera
  6. Tack för tipsen!! Väntar nu otåligt på målaren som ska bli klar, men nu ska jag ut och leta tyg;-)

    SvaraRadera
  7. Hej! Jättesnygg uppsättning tycker jag också, vad har du för skena? Hur lång och har du köpt den?

    SvaraRadera
  8. Hej, tack :) Skenan jag använder i vardagsrummet är den från IKEA, Kvartal, som är fästad i tak. Jag har IKEAs glid i skenan, och sen ett veckband sytt slätt på gardinen, med glidhängen i.

    Karin

    SvaraRadera
  9. Hej! Vad fin blog har du! Jag älskar den!
    Du har mycket fina gardiner i vardagsrummet, och jag vill har samma gardiner i mitt hus. Problemet är att jag förstår inte hur du har sytt dem:) Har du köpt extra bredd tyg eller sytt ihop vanlig bredd (ca 150 cm) tyg ''bittar''? Jag har fönsterparti som är 6m längd och 2,5 höjd. Som jag förstår jag måste köpa 6+6 m tyg. Om det tyget är ca 1,5 m bredd då blir 8 ''bittar''. Jag är rädd att dem ser ut inte som gardiner fast som lakan :) Kan du säger var köpte du det tyget till ditt vardagsrum? På nätet alla tyger ser ut annorlunda än i vanlighet. Tack för svar och ursäkta för grammatiska fel :) Hälsningar Paulina

    SvaraRadera
  10. Hej Karin! Vad fin blogg har du! Jag älskar den!
    Jag gillar mycket din fina gardiner i vardagsrummet, och jag vill ha samma i mitt hus. Problemet är att jag förstår inte hur har du sytt dem :) Har du köpt vanlig bredd tyg (och sytt dem ihop) eller extra bredd? T.ex. Jag har fönsterparti som är 6m längd och 2.5 m höjd. Som jag förstår jag behöver 6+6 meter tyg. Normalt tyger är 150 cm bredd, så jag måste köpa 8 ''bittar'' tyget. Jag är rädd att tyget ser ut inte som gardiner fast som lakan:) Kan du ge några bra tips? Också kan du säga var köpte du det tyget? På nätet alla tyger ser ut annorlunda än i verklighet. Tack för svar och ursäkta för grammatiska fel! Hälsningar Paulina

    SvaraRadera
  11. Paulina, det står (lite otydligt kanske...) i texten att jag har gardiner på "dubbel bredd", dvs linnetyget är köpt på 3 meters bredd istället för det normala 1,4 m bredden som är standard. Denna 3 meters bredd har jag ställt upp, och rullat ut tygrullen åt sidan - alltså har jag tyget sidledes om du förstår. På detta sätt kan jag ha 3 m från golv till tak (jag har ca 2,5 så resten går åt till fållar uppe och nere) och sen kunde jag rulla ut så mycket tyg jag behövde. Jag valde att låta vardera gardinvåd bli 6 m bred på detta sätt. Så som svaret på din fråga: extra bred alltså. Fråga efter "dubbel bredd". Du skulle kunna ha dubbel bredd, och göra 9 m långa utrullningar i detta tyg. Då har du 50% veckning (6 m för fönsterparti + 3 m veckning)
    Lycka till!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Karin,

      Jag har precis hittat till din blogg - Fantastiskt fint det lilla jag har hunnit se!!

      Jag har lite av panik för tillfället då vi är i begrepp att sätta upp gardiner i vårt vardagsrum.
      Gardinerna skall vara likt i ditt vardagsrum, men huvudsyftet skall vara att hänga mellan fönstrena för att mjuka upp rummet och sekundärt, men dock viktigt även att kunna dra för dem...

      Jag är lite rädd för linnegardiner främst pga at jag tänker skrynkelrisk! (o svårt att stryka snyggt efter tvätt mm) När jag har 2 små busar som inte kommer att låta dem vara ifred. Jag funderar därför på polyester, vad tror du om det, kan det bli lika bra ? Vi vill ha vita gardiner utan att det ser ut som lakan, men vår vägg är nymålad med den berömda "Stockholmsvita". Har inte lyckats hitta ngn vit som matchar denna, de är antingen kritvita eller för gula.....kommer det att bli bra med kritvita tror du ?

      Vore sååå tacksam för snabbt svar då det är brådis innan semestern...panik !

      Mvh
      Camilla

      Radera
  12. Precis så vill jag göra med gardinerna i vårt nya hus! Otroligt stilrent och snyggt!

    Jag undrar om du skulle kunna lägga upp bilder på hur det ser ut med ljusskenan? Jag har själv tänkt tanken, men svårt å se hur det kommer bli...


    Mvh Sara

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Sara, detta inlägg är ganska gammalt, 2010 :) Jag har för ett år sedan flyttat ifrån det radhuset och bor inte längre där. Och ljusskenan, den hann aldrig komma upp och fotas!

      Radera
  13. Hej Karin
    Tack för jättefin blogg med många bra tips. Även om den här sidan handlar om gardiner så vill jag fråga dig om de vita vägghängda skåpen du har på bilden från ditt vardagsrum. Var hittar man sådana skåp? Hur löser man skivan ovanpå, eller följer den med skåpen?

    Mvh Carina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Carina, du finner info här

      http://studiokarin.blogspot.se/2012/02/bygg-ett-sideboard-av-koksoverskap.html

      det är de gamla stommarna dock, de har utgått på Ikea. Men går ju så klart att göra med Metod också.

      mvh Karin

      Radera