torsdag 23 september 2010

HALLEN





Höstdagjämning

Är det idag, men sommartid har vi i en månad till i alla fall. Så det är inte mörker riktigt än. Jag är väldigt rädd om dagsljuset hemma, eftersom vi inte har fönster i alla väderstreck. Då gäller det att dra in dagsljuset in i husets mitt, och det gör jag med vita väggar och många blanka ytor som skickar ljuset vidare. Vår hall var väldigt mörk och murrig när vi flyttade in, den hade en avskiljande vägg med dörrportal från hallen in i huset. Men det gjorde bara hallen så mörk så jag slog ned hela gipsväggen från vägg till vägg och ända upp till tak med en hammare. (Min man suckade rätt högt den dagen när han kom hem och undrade vem som skulle "fixa i ordning" efter min framfart...) Men ett snickarbesök senare så var väggkanterna jämna, och taket flyter i en yta från hall in i huset.
Vi hade en klassisk hall-kaos-vägg på ena långsidan, med arga jackor och stövlar i huller om buller. Men den har jag gömt bakom en spegelvägg nu, och på så sätt verkar hallen både dubbelt så bred och städad på samma gång!





Om man som jag har småbarn som ständigt tar stöd mot väggen när en sko ska av, eller bara drar sina gulliga sandiga fingrar mot väggen för att det är kul, så ska man ha en yta som är avtorkningsbar. Jag har därför valt at sätta in en hårdlackad bröstpanel på väggen, och här kan smutsiga fingrar, barnvagnshjul eller hundar som skakar av sig regnet passera utan att väggen missfärgas. Det är bara att torka av.



Detaljer detaljer. Är alltid viktigt. En inbjudande sittplats när man behöver ta på sig skorna. Denna hurts i "valnötsfaner" från IKEA har blivit lite exklusivare med en ljusrosa sittyta i lammfäll från Shepherd. Mockan på undersidan gör att den inte rutschar av utan fäster riktigt bra.




Proppskåpet byggde vi in bakom en högblank köksdörr från IKEA, och som handtag har den fått ett hål med en tofs (eller tassel som Maria Montazami hade sagt) i. Som bonus fick vi plats med massa hyllor under proppskåpet och här ligger nu allt det som man "dumpar" innanför dörren när man kommer hem som plånbok, mobil, nycklar...



Det klassiska tricket när man har en lång smal hall är ju att försöka möblera den så att den upplevs bredare. Vi har löst det med spegelväggen. Det ser ju städat och fint ut, men har ni sett pedanten Monica i Friends när hon visar sin stökiga garderob. Well, den finns här med. Mattan har jag fått ärva från min snälla mamma som köpte den för 20 år sedan, det är en äkta matta av typen Moud.



Önskar dig en trevlig dag, nu är det officiellt höst!


2 kommentarer:

  1. Vilken fin hall ni har! Jag blir otroligt inspirerad när jag läser din blogg och den får mig att inse att Less is more. Du ger så bra och enkla tips som många gånger borde vara självklara.

    Tack för en fin blogg!

    SvaraRadera
  2. Tack det var vänligt sagt :) Och jag blir glad att du tycker att tipsen är enkla att ta till sig, det är tanken med bloggen. Kul att ha dig här!
    K

    SvaraRadera