fredag 24 september 2010

HÖSTPLANTERINGAR del 2




Så vackra höstfärger!

Jag planerar ju min trädgård så att den skall vara nästan mer vacker på höst, vinter och vår - för det är då jag är hemma. På sommaren är vi i skärgården och njuter av blommorna där. I våras planterade jag en ny bekantskap, vildvin, just för att den har så vacker höstfärg. Och nu kommer belöningen! Den vackraste röda nyansen slingrar sig upp för den nya vita spaljen på framsidan. Det finns olika sorter och namn; vildvin,  engelsmanvin, rådhusvin. De blir alla röda men växer olika högt och brett. Just denna sort skall förhoppningsvis behålla sina röda vackra blad långt in i vintern. Spaljen är nedstucken i vit marmorkross (så slapp vi böket med att ta hål i en granitskiva).




Under spaljen växer silverek, också för att ljusa upp den svarta blöta höstasfalten.





Vildvinet växer på rätt kraftigt, så jag väver skotten ut och in i spaljen allt eftersom. Om den blir för stor och grov kommer jag att ansa den så att man fortfarande kan ana ribborna och genomsiktigheten.


Önskar dig en trevlig helg!


4 kommentarer:

  1. Så fin det blev i trädgården. Hur går det med badrumsrenoveringen?
    Ha en trevlig helg,
    Kram
    Vilma

    SvaraRadera
  2. Så fint, och vilka härliga höstfärger!

    SvaraRadera
  3. Jättesnyggt Karin!
    Hoppas att du kan komma på vår höstfest.
    mvh
    Pernilla S.

    SvaraRadera
  4. Tack, kul att ni gillar det. Färgerna är verkligen kanonvackra och blir bara bättre och bättre.
    Vilma, badrummet har fått ytskikt och väntar på alla möbler. Bilder kommer såklart!
    Och Pernilla, jag hoppas det, ser fram emot inbjudan :)

    SvaraRadera