onsdag 15 september 2010

I MITT KÖK


Bild studio karin


Efterfrågan...

I mitt förra inlägg var jag i köket och valsade runt med kökskopparna, och det väckte några trevliga bloggläsares nyfikenhet på vilka stolar jag har. Så jag visar ett litet snabbt inlägg på vår matgrupp, det är Eames Sidechair med träunderredet, jag har köpt dem för fem år sedan från Nordiska Galleriet i Stockholm. (Om man slutar att köpa saker man bara nästan vill ha, så spar man rätt snabbt ihop till det man egentligen vill ha...) Matbordet är i valnöt och kom från Folkhemmet. Barnstolarna är från IKEA, den svarta i originalfärg och den ljusrosa har jag målat själv.





Stänkskiva finns det ingen som ni ser... Jag har varit lite ambivalent - en inredningsarkitekt som försöker bestämma sig för ett material som skall sitta i tio år? Öh, glasskiva! Nej, så typiskt. Ta klassisk mosaik. Näääe. Kakel? För många ränder kors o tvärs. Spont? I skärgården kanske. Sten? Ja, kanske men vilken? Ni som följer bloggen vet att det har stannat vid vit carrara marmor i stora skivor som skall upp så småningom. Mest för att liva upp de sterila blanka luckorna och tillföra lite tyngd och äkta materialkänsla. Köket har jag designat själv, dvs jag ritade upp det och upphandlade den vita delen från IKEA och högskåpsväggen i valnöt är från Kvik. (Vatten och ho innanför högskåpsväggen i vinkeln.) Eluttag i aluminium (ta inte rostfritt det blir så mycket flottfläckar!) från danska Jung.





Så här ska det bli, med ljus carrara som stänkskiva så att det blir lite liv mellan de lite döda blanka vita luckorna. Snart i alla fall. Jag fullkomligt älskar när klassiskt möter modernt!


Härligt med undrande frågor, ger inspiration :)
God kväll mina vänner!

4 kommentarer:

  1. Jättefint kök du har! Stolarna är verkligen underbara! Det var väldigt roligt skriver det där om att "sluta köpa sånt man nästan vill ha så spar man snart ihop till det man egentligen vill ha". Så sant så sant.

    SvaraRadera
  2. Hej, och tack!
    Kul att du tycker att det var roligt :)

    SvaraRadera
  3. Snyggt! Skulle va kul att se ännu mer av ditt hem! :)

    SvaraRadera
  4. Hej Gella, det kommer absolut. Nya badrummet är på g, och jag tänker lägga in flickornas rum, och hallen, ja allt dyker nog upp till slut :)

    SvaraRadera