torsdag 9 september 2010

TRÄDGÅRDSBELYSNING


Bild Ulf Nordfjell


Hej i höstkvällen

Nu smyger sig mörkret lite närmare på kvällarna, även om vi fortfarande får fantastiska soliga dagar. Men inte något ont som inte har något gott med sig. Det finns ju stora chanser att göra det vackert och mysigt med mörkret som inslag, tänk vacker trädgårdsbelysning, nån udda buske eller träd belyst underifrån i trädgården. Trädgårdsbelysning kan ju verka lite knepigt, och man ska garanterat koppla in en elektriker om man skall installera mer avancerade saker. Men det behöver inte vara tivoli för att göra effekt. Det räcker med en liten ljuskälla någonstans för att få ett vackert skuggspel och lite kontraster att titta på.  Ovanför ett verk av den proffsige landskapsarkitekten Ulf Nordfjell igen. (Jag har ju skrivit om honom tidigare som inspiratör till min framsida i ett tidigare inlägg, du kan läsa det här.) 



 Bild Stenbolaget


Men det behöver som sagt inte vara så avancerat! Ovanför ett par enkla spots som man lägger i marken, från Stenbolaget . Här är en väldigt enkel och ganska svag ljussättning som ger ett varmt och vackert intryck. 




Hemma hos mig, just nu.

Vi hade tidigare ett svart hål som utsikt ifrån vårt köksfönster. Men med ganska enkla medel har jag draperat två ljuskäglor nedför förrådsväggen i träspont som vi har utanför fönstret. Armaturerna laddas av solen och de lyser i ca 8 timmar, de kommer från IKEA. Jag hittade en hyllkonsol i svart järn i samma varuhus som jag har använt att hänga upp armaturerna i (istället för det medföljande gummisnöret...)




Önskar dig en fortsatt trevlig mysig kväll!

3 kommentarer:

  1. Tack för tips på trädgårdsbelysning, står precis inför det i mitt nybyggda hus - det är första hösten. Bra idé med belysningen från IKEA. Jag skulle bli jätteglad om du hinner länka till de fina tipsen också :)

    Ha en bra helg!

    SvaraRadera
  2. Hej, jag lade till länken till Stenbolaget i inlägget. De har 10% på dessa produkter i sep såg jag när jag var inne på sidan :)
    IKEAs lampa var från sommarsortimentet och verkar inte finnas med på hemsidan längre, men ibland har de ju saker kvar i sortimentet som inte sålt slut ändå - om du har lite tur.
    Lycka till :)

    SvaraRadera