fredag 29 oktober 2010

INSPIRATION FÖR VARDAGSRUMMET


Kollage studio karin

”Låt aldrig hemmet bli färdigt. Slå aldrig fast möbleringen, arrangera ständigt om, lämna plats för barn och presenter och håll på så sätt hemmet levande” Estrid Ericsson , Svenskt Tenn 1930-talet

Jaaa.... jag blir i alla fall aldrig klar. Samlar konstant inspiration och ideer för uppdateringar i hemmet. Idag är det vardagsrummet som får sig en tankeställare. Eller ett moodboard i alla fall. Jag saknar lite saker i vardagsrummet innan jag känner mig nöjd där, och dagens moodboard får bli min påminnelse till mig själv om vad som skall göras! Skulle gärna ha samma ton som i vardagsrumsmiljön ovan (från Sköna Hem), och gardinerna har jag ju redan på plats. Måste laga fållen bara, eftersom tvååringen envisas med att gömma sig bakom den jämt och göra "tittuuuuuuuuuuuuuuut" och då råka stå på gardinen :))))
Jielde lampan - så klart - som jag tjatar om. Någon ny kudde till soffan kanske, och en ny fräsh grön växt. Jag har så ogröna fingrar bara, dödar allt utom garderobsplantor (ni vet de som överlever allt, gröna och VILL INTE ha vatten...). Men ett olivträd skulle jag vilja våga mig på ändå. Rosa vas och ljusstakar Svenskt Tenn, och två av tavlorna kommer från Rädda Barnens webshop - shoppa och ge välgörenhet på samma gång.

Men nu - nu är det fredag !!!! :) Önskar dig en fantastisk kväll, hemma i fredagsmys eller ute på äventyr!

4 kommentarer:

  1. Snyggt, snyggt kollage. Ha en skön fredag!

    SvaraRadera
  2. Jielde är en sådan fantastisk lampa. Har åxå en crush på den och har haft det i ett år. Försöker bara luska ut om det är en övergående crush eller en konstant... som varar år ut år in... Den kostar ju en slant och det känns aldrig kul att tröttna på en dyr pryl =). Vilken storlek är det du vill ha på den? Dvs hur många "armar"?

    Mvh

    Malin

    SvaraRadera
  3. Tack! Du med :)

    Och till Malin, jag vet, det är därför jag hejdar mig och tjatar en stund om den istället... För att testa liksom. Jag har förälskat mig i den som ligger inlagd i min header, med fyra armar, och helst i metallfärg som i kollaget ovan. :)

    SvaraRadera
  4. Vi är kloka som lägger band på oss själva och våra habegär... =) Men jag verkligen hoppas och vill att det ska vara en så'n där lampa man aldrig tröttnar på, även ifall det kommer betyda stora hål i plånboken.

    En annan lampa jag tycker är lite kul och som jag blir glad av är Bender från Northern Lighting. Men den tror jag med större sannolikhet är en sådan där lampa som jag tröttnar på efter ett tag, den är lixom lite för kul. Fast, glad av den blir jag!

    När vi ändå är inne på det här med lampor... Jag letar just nu kökslampor. Antal har vi bestämt, vi ska ha två stycken över vårt köksbord. Färg har vi också lyckats bestämma, svarta lampor får'e bli. Men frågan är VILKEN lampa...

    Funderar på följande:

    - 2 st PH 5 (klassiska, men kanske lite långrandiga/fantasilösa)
    - 2 st Secto (4201 tror jag, dvs den smala, blir nog för stort med de större modellerna
    - 2 st Spinning Light av Benjamin Hubert
    - 2 st Twiggy Taklampor
    - 2 st Rock Lampor av Diesel/Foscarini
    - 2 st Plugged Pendant lampor från Muuto
    - 2 st Unfold från Muuto

    Aj, aj... vilken lång lista... Hur ska jag kunna välja? Har du kanske några råd/åsikter eller annat lamptips? :-)

    SvaraRadera