torsdag 6 januari 2011

HUSET I ALPERNA - HALLEN



Eftersom det är trettondagsafton idag, och allt är stängt i Österrike (helgdag här = väldigt röd dag) och vi dessutom vilar från pisterna så har jag äntligen hunnit fota lite av mina föräldrars hus. Jag har designat hela alphusets interiör; dvs planlösning med alla rumsindelningar, trapp, badrum, materialval, etc. Dessutom fick jag ändra fasader och fönstersättningar efter mina ide'er. Det enda som var bestämt var husets "skalform". (Mina fasadritningar på huset finns bland annat att se under fliken exempel.) Vi ville att huset skulle vara österrikiskt folklore-inspirerat men ändå modernt. Husets fasadfärg är vit puts och lärkträ med röda detaljer på takbalkar och entredörr, och inuti går allt i matchande färgskala vitt-grått-rött. I hallen ville jag att man skulle se hela huset upp till nock, dubbel takhöjd, och kunna se bergen utanför. Direkt ovanför entredörren går en "bro" i plankor, inspirerat av gamla alphus och deras entresoler.


Entrevyn när man kommer in.


Trappan i egen design. Golvet är kalkstensfärgad kompositmarmor i stora 60 x 60 cm plattor.


Antika mattor på marmorgolvet får det att se mer ombonat ut. Soffa i lantlig lokal stil.


5 kommentarer:

  1. Åh vad fint!! Vill se mera:))
    Jag är en "detaljmänniska"Jag älskar alla detaljer. Det är sådant jag alltid tittar på först innan jag tittar på helheten.
    Kul att ha designat huset själv!Du är jätte duktig! Jag skulle också vilja jobba med det..Synd man inte tog tag i det på riktigt innan man bildade familj:(, när man ändå hade planerna:(
    Hoppas du har det underbart i backarna. I morgon är det Trysil och Sälen som får besök av oss. Då ska jag sitta på dina pallar igen och päsa och zippa på lite vin..hahaha
    KRAM Jes

    SvaraRadera
  2. Ser ut att vara ett helt underbart hus, gillar, gillar! Kanske ska du rita ett hus till oss...

    Ha det så skönt i backarna och fina huset.

    Kram Inger

    SvaraRadera
  3. Tack tack, kul att ni gillar huset :)
    - Och ha det grymt bra pa Ski Lodge Jes

    SvaraRadera
  4. jonas engstedt23 mars 2011 14:44

    Väldigt fint karin!
    Såg att du skrev att det var svårt att hitta bra träprodukter för att uppnå en åldrad känsla på träpanelen. Vilken behandling skall man köra.
    Tänkte taga alcros vita trälasyr en strykning för övervåningens snedtak
    hur låter det? Har du något annat förslag, vad skulle du välja?



    best
    jonas engstedt

    SvaraRadera
  5. HEJ Jonas, kul att du kikar in här :)
    Om du kollar på alphusets tak här ovan ser du att det fortfarande är rätt mycket träfärg som lyser igenom. Och det är efter två strykningar vit lasyr. Beror naturligtvis på märke och så, men oftast märker man knappt en strykning, samt det blir lätt ojämt. Och taket blir lite högre ju ljusare det blir. Bästa tipset: Tag ett stycke planka och måla en gång, och sen ena halvan en gång till och silvertejpa upp i taket. Snedtak har ju dessutom lite släpskugga så att det är lite mörkt i sig.

    Lycka till,
    kram Karin

    SvaraRadera