torsdag 27 januari 2011

HUSET I ALPERNA - SOVRUM part 2


Bild studio karin


Det sista jag hinner visa ifrån huset i Alperna är det stora sovrummet på övervåningen. Här är det enorm rymd då taket börjar i rumshöjd och går sedan upp till nock. Jag tycker inte om när tak "landar på huvudkudden" som snedtak gärna gör, men har man en hel rumshöjd tillgodo så gör det absolut ingenting. Ett fönster ovanför sängarna tillåter lite panorama vy från rummet, men jag ritade in fönstret så att det var som en smal slits så att man inte skulle få ned fönstret för nära sänggavlarna. Det är fantastiskt roligt att få vara med och utforma ett helt husbygge på detta sätt, att få placera fönster och dörrar, väggar och våningsplan helt efter kundens (i detta fall mina föräldrar och vi själva) behov!


Samma koncept som i de övriga rummen; österrikisk folklore möter modernt lite lättare fräshare arkitektur. Jag valde tex att låta vitlasera taket istället för det som är vanligt i klassiska chalet - det mörka furutaket. Men det tyckte vi blev för murrigt. Broderade sänglakan och dekorkuddar, fårfällar samt antik matta i vitt, grått och rött - som på andra ställen i huset.



Broderade kuddar av blandad härkomst, den främsta broderad av min mormor en gång i tiden... Kärt arvegods är en lyx som man verkligen skall använda på rätt ställe, och inte låta ligga i skåpen. En rolig detalj som min mamma hittade på var den guldiga kornishen över linnegardinen vid den franska balkongdörren.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar