söndag 16 januari 2011

VIRKAD PLÄD I SOLEN - OCH VINTERGRÖNT


Bild studio karin

Ikväll börjar Solsidan! Efterlängtad serie, jag skall titta så fort den läggs ut på Tv4Play ikväll. Jag har redan lagt ut en underbar länk på en scen ifrån nya Solsidan, se längst ned i detta inlägg. Under tiden sitter jag själv i solen och funderar lite på vårens ankomst. Vintergrönt, det är lösningen på allt vad vinterslask och tråkburr heter. Jag älskar vintergrönt, de håller trädgårdens humör uppe på vintern och står i givakt med grönskan redan när den första snön börjar smälta bort. Soffa i grövre alp-stil som kommer att bli grå med tiden, och flätad pilkorg som redan grånat med just vintergrön buxbom.



Den virkade pläden i mormorsrutor har jag själv virkat till min dotter.


Ni med lavendel i trädgården skall vara glada, de kikar glatt fram med gröna blad när snön försvinner samt doftar ju ljuvligt.


Här i alperna är det väldigt vanligt med vintergröna tuijor till häckar. Det är inte så vanligt hemma, men jag måste säga att det verkligen är trevligt att titta på en grön häck året om. Men det behöver inte vara en grön vägg a la kyrkogård, om man vill ha blomster på sommaren kan man ju behandla häcken som en bakre fond och plantera rosor, spireor eller vad man nu vill ha framför den. Önskar dig en skön söndag kväll!

2 kommentarer:

  1. Vintergrönt är härligt! Fast jag som är från Skåne är ganska så trött på just tuijor. Vanligaste häckväxten i alla hus från 50-tal till 90tal...ojoj. Lättskött och vintergröna..Har dem själv på 3 sidor av sommarhuset ( bygggt-72) Men kanske som du skriver med annan plantering framför.
    Superfin pläd du virkat! Ha en skön söndagskväll.

    SvaraRadera
  2. Ja, oj, jisses, tre sidor tuijor det går inte :) Då blir det nog lite tröttsamt. Bara som EN fond på en raksträcka alltså, annars blir det tröttsamt tycker jag med. Skön kväll du med :)

    SvaraRadera