torsdag 7 juni 2012

RENOVERA UTEPLATSEN - LASERA ALTANEN OCH BYGG RIBBSTAKET




Ni läsare är väldigt intresserade av mitt altandäck och uteplatsen med ribbstaket som vi renoverade för ett par år sedan. Fortfarande, igen och igen, så många som frågar om altandesign och att snygga till sin uteplats. Och mycket av min info hamnar kommentarsfälten, så jag sammanställer det igen i detta inlägg. Ni som följt med sen bloggstarten känner igen bilderna, då jag återanvänder dem. Men för er som frågar och söker - här kommer all info om vårt ribbstaket - igen.




FÖRE. En gammal altan där trädäcket blivit svart, med ett ganska tråkigt, tätt, och instängande gult 80-tals staket runt om... Det var mer som en balkonglåda kändes det som. Och med fyra sidor gult (med fasaden också) blev det inte så nyanserat och luftigt som jag ville ha det på uteplatsen.





EFTER. Altandäcket har laserats silvergrått i en nyans som skall påminna om solblekta bryggor, nämligen Jotuns terassoljelasyr "Demidekk" i färg 9072 Naturgrå. Det täta gula staketet rev vi, och ersatte det med ett smalt luftigt ribbstaket som gör att man kan ana gräsmattan utanför. Det luftigare ribbstaketet gjorde t o m så att altananen upplevdes mycket större - det kändes som om staketet flyttade ut någon meter i trädgården - och när det inte var så instängande kändes det mindre som en "balkonglåda". Staketstolparna är fästade med balkskor i marken, men för att inte staketet skulle "vippa" utåt när man lutar sig mot det fästes det även mot altankanten med vinkeljärn. Stolparnas grovlek är 90 x 90 mm och vi har 1,10 m högt staket. Jag sågade till alla ribbor (grovlek 45 mm på högkant och 25 mm i bredd), målade innan montering och skruvade in med skruvdragare. De är monterade med 20 mm mellanrum mellan varje ribba. Jag tror att dessa ribbor egentligen är lister till fasadpanel, men det funkar jättebra och är prisvärda. Överst för att avsluta ribbstaketet en liggande balk/ överliggare som är 45 mm i högkant och 90 mm bred. Allt var gjort på en lördag!
Lycka till med era altanrenoveringar!




Bilder studio karin

18 kommentarer:

  1. Tack, och kul att du kikar in :) Ja, det blev jättebra, med så enkla medel!

    SvaraRadera
  2. Jättesnyggt! Vi har funderingar på att olja våra altangolv med en "färgad" olja, och nu fick jag massor med inspiration. Ska bara övertala maken också =)
    tack för fint tips!
    tina

    SvaraRadera
  3. Tack för inlägg precis i min smak :) Vad fint ni gjort på er altan!
    Kan du råda mig i frågan om grå kulör? Om du har lust såklart. http://alltochelleringet.blogspot.com/2011/03/morkgra-farg.html
    Kram Linda

    SvaraRadera
  4. Tack Karin för du hjälper mig!! Igen :)
    Hm, som sagt svårt. Nu när jag målade upp mina provburkar idag så märkte jag att fogen på huset inte är så mörk som vi trodde. Avsikten var att just ta upp färgen i fogen och därför måla altanstaketet (och en friggebod som vi också har på tomten) i samma färg som fogen. För att matcha den måste vi nog gå ned på 7500 eller 8000; kollade då på de neutrala färgerna 7500-N och 8000-N. Fogen slår nämligen aningens i blått och när jag då målade med 8502-Y på ett ställe på grunden för att titta så ser den gulbrutna väldigt brun ut eftersom fogen har en annan nyans. Hur hade du gjort...? Gått på vad som är brukligt, att ändå använda en "smutsig" färg (gulbruten) just för att det är utomhus i (blått ljus) eller trots detta hållt ihop det med huset? Sedan ska grunden också målas och frågan är då vilken kulör man tar till den; ska man gå på samma då kanske? Du får snart skicka mig en faktura ;-) Du vet vad som gäller, du svarar bara om du har tid och lust. Tack igen för dina råd hittils, jag är helt med på resonemanget. Färgen på din friggebod är mycket snygg. Hela friggeboden är ju en dröm!
    KRam Linda

    SvaraRadera
  5. Åhhhhh, jaha. Ska ni måla så mycket som en frigga och er grund! Då skulle jag gå på den färg du gillar bäst, för grunden kommer säkert att styra över i vilken färg man uppfattar fogen som är mycket mindre och därmed "följer" de större färgfälten runtomkring :) Med gulbruten grund kommer teglet (som i sig har maaaaaaaaassa nyanser) vara lite gulbrunare, och fogarna med. Och med Neutrala grå kännas lite kallare, mer mot svart. Lite fräshare kanske tom? Nu lutar jag åt att välja ur N-skalan istället, när det handlar om så stora ytor :) Grunden ter sig ju olika också på solsida, trädgårdssida (där grönt gräs lyser upp), skuggsida, grovlek på grund etc etc. Innan ni börjar så måla upp en fläck (minst 1 kvm) på solsidan (där ljuset spelar mest spratt soliga eller molninga dagar) och måla minst två hela breda plankor och luta upp mot friggan på den vägg där ni ser den mest. Lita alltid på ögat utomhus! Och ned mot 75% svärta är fortfarande väldigt mörkt på stora ytor, så det går bra! Kul att följa detta :))))

    SvaraRadera
  6. ......lösa plankor lutade mot friggan alltså, inte "live" på friggan ;)

    SvaraRadera
  7. TACK Karin! Tusen tack! Nu känner jag mig lite lugnare i mitt beslut :)
    Sade till snickaren redan på fredagsmorgonen att vi kör på 7500-N, blir lugn och glad när du skriver att du också tror på det.
    Som arkitektsnickaren sa till oss så kan vi ju justera färgen något på andra strykningen sedan på plats om vi skulle vilja. Att det var bråttom nu var för att brädorna ska målas hos målerifirman med oljning, grundning och första strykningen färg. Ska absolut göra som du skriver, att måla 1 kvm på grunden på solsidan sedan för att kolla hur det blir. Har redan "kladdat" med 8500-N på friggan, den kommer nog bli chackrutig innan vi är klara ;-)
    Tusen tack igen KArin!
    Ha en finfin helg!
    Kram linda

    SvaraRadera
  8. Hej igen.
    Jag gör ett tredje försök...det går inte så bra för mig idag...

    Jag hamnade på din Blogg efter att jag sökt efter en platsbyggd soffa. Jag gillar verkligen din ide! Fastnade också för en bild där du har en grå Sacco säck på din altan. Jag undrar vart du köpt denna gråa Sacco säck? Det känns som att den är ganska tålig.

    Första men absolut inte sista gången jag kikar på din Blogg=)
    Tack,
    Jenny

    SvaraRadera
  9. Hej Jenny, och välkommen hit :)
    Soffan längtar jag verkligen efter att ta tag i, kommer att lägga upp bilder och beskrivningar allt eftersom den byggs...
    Saccosäcken har vi ärvt av barnens farfar, så den vet jag inte var den kommer ifrån! Men det är en helt vanlig i tyg från typ Mio/ Asko/ Ikea vartsomhelst. Så den tål inte regn utan vandrar in och ut på somriga dagar :)
    // Karin

    SvaraRadera
  10. Wow, det blev ju jättesnyggt. Hoppas vi har tid att fräscha upp vår altan i sommar.

    SvaraRadera
  11. Hej.
    Kanonsnyggt räcke ni har på altanen! Vi tänker "planka" det som poolräcke. Vill fråga hur långt avståndet är på ert mellan de tvärliggande ribborna?

    SvaraRadera
  12. Hej!

    Vi är på gång med en ny altan och kommer även jag att behandla den med lasyr och hoppas på att få likadant resultat som ditt! :) Otroligt fint alltså! Undrar lite över dina stolpar till ribborna, dessa är ditbyggda i efterhand förstår jag? Antar också att det finns en glipa mellan altankanten och staketet, eller hur har ni löst det?

    SvaraRadera
  13. Hej, ja det finns en glipa mellan staket och altangolv, något som jag bara ser som en tillgång och mervärde när jag skall sopa löv ned från altanen eller jord som spillts från krukorna. Och det bidrar till luftigheten, så som sagt, jag ser inga problem med glipan!
    :) Karin

    SvaraRadera
  14. Fint, kopierar kanske rakt av till vårt nya sommarställe, TACK för inpsiration och beskrivning!
    Vi laserade vårt altangolv i just den demidekks naturgrå, och jag undrar om ni är nöjde med kvalitet? Vårt släppte lite efter regnet förra helgen..
    Trevlig helg!

    SvaraRadera
  15. Hej. Golvet ser sååå fint ut. Jag funderar också på att göra som du gjort men undrar om man måste slipa ned det i dag mörka altanplankorna till trärent eller räcker det att göra rent med tralltvätt och sedan måla med den terassolelasyren?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej! Tack, det var fint. Jag bor inte längre i det huset i inlägget, men det var fint i alla fall i två år. Vi hade trärent redan, alltså ingen annan färg eller lasyr eller pigmentering. Bara oljad trätrall som vi inte oljade på den våren, utan istället högtryckstvättade med såpa eller om det var mögeltvätt. Inlägget är ju tre år gammalt så jag kommer inte ihåg. Men sedan fick det torka och vi laserade sedan. Lycka till. / Karin

      Radera