lördag 19 mars 2011

NYA BARNRUMMET HEMMA - WORK IN PROGRESS


Bild studio karin

Idag på agendan låg tvååringens rum. Vi har haft hennes rum på gång ett tag nu, men eftersom hon sover hos sin femåriga storasyster så har vi inte haft så bråttom. Men i vintras målade jag parketten vit (NCS 0500-N) och väggarna rollades i samma vita kulör. Rummet förvandlades omedelbart från ett trångt "dungeon" till härligt, stort och ljust rum. En leksakshurts och en matta var allt som behövdes för att vår minsta skulle bli störtförälskad i sitt nya rum. Nu tillbringar hon all vaken tid hemma här inne. Ofta bärandes leksaker från syrrans rum in hit :))) Min favorit i rummet är mattan som är äkta och semiantik (dvs mellan 50-100 år) och har inhandlats på auktion. Tät tät ullväv, som inte luddar (för de lösa ullfibrer som en gång fanns löst i luggen är för måååååånga decennier sen "bortluddade") och är avvisande mot smuts. Och ljuvligt mjuk att leka på så klart. Jag blev så glad när jag hittade denna, med massa rosa i! Passar barnrummet precis.



Här skymtar leksakshurtsen - Expedit från IKEA - som väntar på en toppskiva från snickeriet för att se lite exklusivare ut och inte bara som "en bokhylla som ligger ned"... Rummet är som sagt "work in progress", pågående projekt. Det fattas lister, hissgardin i linne, taklampa, en säng....


Barnens älskade och snälla mormor har sytt barntältet i härlig stark bomullscanvas, ett tyg från Linum.


Favoritplatsen som oftast fylls med kuddar och blir ett "bollhav" eller en "rutschkana" eller en helt vanlig "mamma jag gömmer mig gååååå boooooooort!"


Lilla tvååringen som den soliga dagen till ära klätt sig i favoritklänningen nummer uno, en sommarklänning. Som även bars av femåringen år ut och år in innan hon växte ur den. OBS! Fönstret har självklart kedja så att lilla L bara får ut sin lilla hand nätt och jämt. Och lite smala leksaker "OJ, den ramlade mamma" :)))


PS Vikten av att ha ett moodboard att jobba efter: det gör det lätt för dig att planera inköp av möbler och attiraljer till rummet, lätt att göra färgval och veta när du hittat något du verkligen behöver i butiken. Så här såg tvååringens moodboard som jag jobbat efter (och som jag skrev om här) ut:



4 kommentarer:

  1. Den mattan är helt underbar! Och vad fint med de rosa inslagen till ett flickrum och vilket härligt mystält. Bra idé med moodboard!

    SvaraRadera
  2. Hej

    Nåt jag tycker att jag alltid ser överallt är proffsinredarna som rekommenderar sig blå om att alltid bryta vitt, NCS 0502-Y sitter liksom innött vid det här laget, gulaktigt till väggarna och alltid, alltid, alltid bryta relativt rejält i grått till golvet. Nu kommer då du som också är proffs och målar rubbet i helvitt, totalvitt, vitvitt.

    Jag har aldrig gillat gråtonen på golv och har ställt mig fundersam till diverse brytningar eftersom jag ofta tycker att det ser lite sjaskigt ut i motsats till väldigt vit vit som jag tycker ser jättetrevligt ut men som då enligt de flesta ska vara så kliniskt och så bländande och så dammvisande och så opersonligt osv. Jag undrar nu, du som lever med det och trots allt är inredningsarkitekt så du har lite öga för sånt här förutom din egen personliga smak, hur fungerar det egentligen? En vardag med barn i vitaste vitt, hur upplevs det, hur känns det, vilket intryck ger det? Det vore väldigt intressant att höra.

    SvaraRadera
  3. Hej! Tack för din fråga. Det blev så lång svarstext att jag istället gjorde ett inlägg om detta. Se dagens (lördag) inlägg om vitt så får du dina svar hoppas jag. Trevlig lördag!

    Karin

    SvaraRadera
  4. ... Följ denna länken :)

    http://studiokarin.blogspot.com/2011/09/vitt-stockholmsvitt-kritvitt-och.html

    SvaraRadera