lördag 23 april 2011

ETT HEM FÖR GRILLEN PÅ ALTANEN



Det är ju påskhelg och allt, och jag hoppas ni har långledigt och tar det lugnt. Men för er - som liksom vi - tar tillfället att göra något konstruktivt av några av de lediga timmarna kan jag visa ett snabbt och smart litet bygge vi gjorde på vår altan förra våren. Ett "hem" eller en parkeringsplats för grillen och lite trädgårdsprodukter som ändå alltid stod framme på uteplatsen. I vårt radhus äger vi inte de gula skiljestaketen mellan husen, de får vi inte ändra. Så jag har gjort det bästa för att dölja dessa gula 80-tals-staket bakom ett modernare vitt ribbstaket på de två kortsidorna.


Framåt mot trädgården har vi bytt ut staketet helt och hållet, så att det ser ut så här.



...och på skiljeväggen mot grannen har jag "klätt in" det tråkiga gula staketet så här. En "grillbod" byggd i likaledes vitt och smalt ribbstaket. Till vänster om grillboden kommer det upp klätterrosor och täcker in den gula väggen. Snart i alla fall :) Grillboden är byggd med 45 x 45 mm ribbor som pelare/ben, och en vanlig plyfa som tak. Väggen är gjord i samma ribbor som i staketet i övrigt på altanen (25 x 45 mm ribbor). Allt är laserat i vitt, Alcro Timmer Lasyrfärg för trä, färg 321 Hägg. (Täckmåla inte gärna vitt ute, det kan bli så bländande vitt i solen. Lasyr är bättre, så att det gråa träet och ådringen lyser svagt igenom.)

2 kommentarer:

  1. KUl ide - jag har samma tanke :) Jag tänkte dock att bygga en del där grillen står och sedan låta förvaringen gå över till en sittbänk... har ritat lite - får se om jag hittar en snickar som kan förverkliga min tanke :)

    SvaraRadera
  2. Gud så smart! Framme, men undanställd! Maria

    SvaraRadera