fredag 27 maj 2011

ÄNTLIGEN PLATSBYGGD ALTANSOFFA! (SOFFBYGGET INNAN PIFF)

Bild studio karin / Bild Lotta Agaton


JAAA! Äntligen är den nya altansoffan på plats. Snickarna har lagt en dags arbete, och så plötsligt stod den bara där. Men den är än så länge bara ett hav av furu-ribbor, så man får tänka sig den vitlaserad och med lite piffiga sittdynor, plädar och kuddar som i moodbilden ovan. Lite kuddar, lite blomkrukor, lite magasin, lite smoothie, lite nöjd mamma..... You get the picture :)




Platsbyggd soffa voila. Jag har stylat soffan med smala ribbor för ett modernt uttryck. Jag ville dessutom att altansoffan skulle ha samma ribbor som staketet mot gräset. Men man kan ju med enkla medel få soffan att anta vilken stil som helst, beroende på val av plank som jag visade här. Stommen och själva grunden kan alla stilar använda. Så jag visar hur den är gjord:




Jag har valt att ha den öppen mot altangolvet, ingen botten behövdes. En enkel ram av balkar, med sittytan/ luckor i bredare plankor.




Gångjärn, och varje lucka vilar på en balk som den delar med luckan intill.




Stommen sedd inifrån soffan. Enkelt och smidigt bygge. Lätt som en plätt - säger jag som inte byggde den utan bara ritade den :/  Nu väntar ett par liter vit lasyr i helgen om det inte regnar. Sedan på med kuddar, pläd, magasin, smoothie och höggravid mamma :)


PS Vill du se hur resultatet blev titta här.


4 kommentarer:

  1. Så fin det blir! Vad roligt att du visade hela konstruktionen, bra att spara som inspiration om man vill bygga en liknande någon gång :)
    Hoppas du och magen mår bra!
    Kram Linda

    SvaraRadera
  2. Vilken smart idé. Hade tänkt köpa mig två soffor i konstrotting, men kanske en platsbyggd hörnsoffa vore nåt istället. Nu gav du mig någonting att fundera över :-) Tack!

    SvaraRadera
  3. Hej Linda, tack, magen mår bra ! Och Söta som socker; bara spara tjejer, inspirationen är här för er alla inredningsintresserade :)

    Karin

    SvaraRadera
  4. Så fint det blir! Soffan ser ut att bli kanon! Jättebra inspiration!

    SvaraRadera