söndag 22 maj 2011

NY DESIGN FÖR MIN FRIGGEBOD

 Bild Ralph Lauren Home

Vad är det för boa-in-sig-psykos som infaller när man är höggravid? Jag som jobbar med inredning kunde ju tänkas slå in på en mer ... annorlunda bana när jag väl blir ledig. Men icke. Nu orkar jag inte möblera om och måla om så mycket längre, inte ens åka den skumpiga båten ut till vår ö i skärgården på helgen. Men det hindrar inte mig från att göra en total home-makeover för vår friggebod som vi sover i! Jag gjorde i veckan ett moodboard för hur det skall se ut, inspirerat av det alltid lika sommaraktuella blåvita. Nu ser det ut så här i vår friggebod, och det är vår sovdel som jag tröttnat på.


Moodboard studio karin

Så här skall det bli! Jag vill måla golvet ljust grått. Jag tycker vitt golv är vackert men det håller inte på landet hos oss. Det skulle vara små fotavtryck, sandkorn och tassavtryck hela dagarna som skulle göra mig gaaaaaalen! Och det ljust gråa skulle sjunga ihop med den grå kalkstenen som ligger vid ingången vid tvätthurtsen. Resten av stugan skulle så klart förbli vitlackad spont. På moodboardet syns: gardin Ralph Lauren Home, oljelampan från Stelton som vi redan har, överkast och kuddar Linum, sänglampor Bestlite (tror i och för sig att dessa inte går att koppla till bilbatteri.... så det blir väl något liknande) Och så signumet för vårt landställe, La Plata kuddarna som har levt i mina föräldrars stora hus på tomten sen ... tja.... tjugo år? Kan bara säga att min kära mors sinne för klassiker är på topp :) Så ett par sådana kuddar också. Och så utsikten: blå blå blååååååå sommar salta hav och soooool tjohoooooo vad jag längtar!


Så här ser golvet ut nu, innan jag Photoshoppat det grått. Laserat i teak nyans, som jag gjorde när jag var höggravid (lustigt nog) för snart sex år sedan med första dottern. Och jag kan ju berätta att när jag var höggravid med andra dottern så målade jag om hela min lillebrors hus på tomten i vitt; väggar tak och allt. Kan nog lugnt konstatera att höggravid är en förstärkt inredningsdamp för min del. Men fint blir det när man sen sitter och myser med lilla nya bebben och allt är nytt och fräscht :)


2 kommentarer:

  1. Bilbatteri?! Får ni el till lampor från det nu? Hur gör man då?? Har ett sånt stickkontakter? Jag har en liten stuga utan el och suktar efter lite el till lampor åtminstone. Solpanelen verkar dyrt och krångligt.

    SvaraRadera
  2. Hej, vi har solpanel i storstugan och i duschhuset, det är lite dyrare att installera men när det väl är på plats är det allt annat än krångligt. Eluttag och lampknappar som hemma :) Men i vår lilla friggebod har vi klarat oss på att koppla läslampor till ett bilbatteri. 12V batteri, och så köper man en 12V lampa som man kopplar till batteriet. Kolla båtlampor, de har ofta denna kapacitet.

    Karin

    SvaraRadera