tisdag 7 juni 2011

MÅLA TERRASSEN



Hej igen, här kommer ett snabbt inlägg då jag ofta får frågan vad vi har gjort med vår altan/ trätrall. Vi har laserat om den, det var en gammal altan med svartnat trä som vi förnyade med terrassolja. Så här kommer en påminnelse: Altandäcket har laserats silvergrått i en nyans som skall påminna om solblekta bryggor, nämligen Jotuns terassoljelasyr "Demidekk" i färg 9072 Naturgrå. Jag har laserat i två tunna lager. Terrassoljan är framtagen för att även kunna lasera tryckimpat virke. (Men kom ihåg att vårt altanvirke var gammalt tryckimpat som blivit svart, och när jag provade på en grön ny tryckimpad planka så blir resultatet mycket mer grön-gult och inte alls lika silvergrått.)

Och PS angående kuddarna som jag fått frågan om: vi sitter för tillfället på 50 x 50 sittkuddar från IKEA med grå överdrag från Bruka. Men jag skall försöka få tag i 60 x 60 sittkuddar för det är det djupet vi behöver till altansoffan.

4 kommentarer:

  1. Hej

    Hittade just din blogg och kände direkt igen dig från Hus & Hem... Sökte inspiration till räcke till vår utbyggda altan och såg att ni gjort precis som vi tänkt. Jag är lite nyfiken hur det ser ut framifrån dvs från gräset. Vi behöver också fästa på utsidan med är osäker på om det blir snyggt. Har du några bilder som visar andra sidan?

    Tack på förhand!

    Mvh Karin

    SvaraRadera
  2. Hej, vi använde denna fina bilden till Färg och kakelhusets blogg när vi bloggade om terrasslasyren! Är det ok? Vill du att vi länkar dig?

    SvaraRadera
  3. Hej!
    Vad fint ni gjort :) Vi har också ett gammalt altangolv som vi funderar på vad vi ska göra med? Hur förbehandlade du golvet? behöver det slipas eller räcker det med ordentlig tvätt? Hur har det hållit?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Kicki! Tack för din fråga, detta är ett fyra år gammalt inlägg dock, och jag bor i ett annat hus sedan två år. Så jag kan tyvärr inte svara dig hur det har hållit... Men det höll i de två efter vi målat, som vi bodde där :)
      mvh
      Karin

      Radera