måndag 8 augusti 2011

GOLVET ÄR FÄRDIGMÅLAT

Bild studio karin


Ny vecka, nya utmaningar :) Jag har äntligen målat klart golvet i vårt lilla sovhus och jag blev så s-j-u-k-t nöjd!! Färgen är svagt ljusgrå, som jag nämde tidigare NCS 2000-N i halvmatt. När jag började måla trodde jag att färgen var mer eller mindre vit, och det syntes inte så stor skillnad mot de vita spontväggarna. Och jag var såååå besviken. Men - färg är ju alltid lite busig - när den torkar blir det ofta en annan (rätt) kulör. Och när min golvfärg torkat och blev den nyans som den skulle vara så blev den helt perfekt :) Svagt vackert grå. Man ser nyansskillnaden tydligt mot den vita korgen som jag förvarar kuddarna i (istället för att lägga kuddarna på golvet på natten...) Kuddar Svenskt Tenns La Plata.



En bonus med målat golv är de fantastiskt fina ljusspelet som gör att dagsljuset blir förstärkt inomhus. Min lilla frigga bara badar i dagsljus nu, och den känns både större och luftigare. Märkligt det där med färgsättning......


......och här är färgen när solen gått bakom berget på kvällen och vi inte har direkt solljus längre. Dagsljuset dröjer sig kvar och lillhuset är väldigt ljust och fint ändå. Som sagt - jag är sååååååååå nöjd och kan bara rekommendera detta. Jag är särdeles nöjd med att det ser ut som att det grå golvet bara fortsätter ut genom fönstret. Jag fick måla två lager, i det första lagret "blödde" lasyren underst igenom så att det blev lite brun olja uppblandat i färgen. Men i andra lagret lyckades jag täcka allt. Problemet när man byter färgsystem är ju ofta att färgen under löses upp och blandar sig med en nya. Men ett par lager färg tar kål på det mesta. Helst ska man ju hålla sig till samma färgsystem och märke när man målar över säger proffsen, men är man envis lyckas man med det mesta ändå tycker jag ;)


PS Har fått frågan om man inte borde slipa innan målning? Jovisst, hemma i Saltis när jag skulle måla parketten fick jag slipa för golvet var för slätt för att färgen skulle kunna fästa. Men här på landet hade de massiva plankorna hunnit bli smårepiga med tiden, så färgen fäste så bra i dem ändå utan sandpapper innan. Så tvätt var allt som behövdes :)

1 kommentar:

  1. Så fint det är!!! Förstår att du är nöjd. Det här har inspirerat mig till att börja fundera på att måla golven i sommarhuset , projekt år 2012 då får det bli

    SvaraRadera