måndag 29 augusti 2011

HELGENS SKÄRGÅRDSTRIPP


Hoppas ni hade en trevlig helg, lite sensommarvärme blev det för min del i skärgården. Jag hade ett sista projekt kvar innan vi börjar stänga ned inför hösten, och det var att måla om sänggaveln och hyllorna. Ovan sommarens alla nya kuddar, blandat Bruka och Svenskt Tenn på bilden.


Jag har ju målat om golvet i somras, från infärgad teaknyans (syns här) till grått (här). För färgkoder och how-to-do klicka på länkarna. Jag hade hur mycket golvfärg som helst kvar, så det blev över till sänggaveln också. Lillebrors pläd i alpaca ull har jag virkat :)


Sänggaveln är en träskiva i furu som är upphängd på väggen, och sängarna står mot den. I gaveln är det U-beslag fästade i nederkant. Sängarnas underram häktas fast i U-beslagen för att ej glida ut när man halvsitter i sängen och läser bok.


I friggeboden finns fönster direkt över vuxensängen, fönsterramarna till dessa små fönster är också grå, sedan länge. Nu blev de extra fina mot den grå sänggaveln. Det var helgens projekt, nu återstår att städa ur friggeboden och storhuset och tomten och sovhus och bastu och stranden och och och nästa helg, sen får det bli det höstmys hemma i Saltis helger hemma framöver ... Men det ser jag fram emot :)

1 kommentar:

  1. Hej Karin,
    tack för en jättefin blogg!
    JAg har precis byggt en liknande sänggavel själv och undrar hur du har fäst den i väggen? Blir nämligen inte riktigt klok på hur jag bäst bör göra...

    Hälsningar
    Linda

    SvaraRadera