onsdag 3 augusti 2011

MÅLAR GOLVET





Hej! Jag har inte slutat skriva på bloggen, jag har . bara. hamnat. i. lite. semester. koma. Eller koma och koma förresten?... Jag tar hand om en nyföding, och min äldsta tjej har fyllt 6 år i veckan, vi har hunnit med båtutflykter till  yttre havsbandet och jag piffar i vår friggebod - så koma har jag kaske inte ändå :) Men data-koma i alla fall. Idag har jag målat golvet i vår frigga. Färgen jag valde är en neutral grå med 20% svärta, dvs NCS 2000-N.


FÖRE. Det var träplank laserade i teak färg, något som kändes rätt när jag gjorde det (höggravid) för ganska exakt sex år sedan. Men nu har jag tröttnat, så nu blir det ljust grått istället.


Jag tvättade golvplankorna med såpa och sen grundade jag en gång med golvfärgen utspädd med 10% vatten. Detta för att den "blaskigare" färgen lättare fäster i underlaget, dels för att det är så varmt och färgen blir för "tjock-arbetad" annars. Det torkar ändå väldigt fort i sommarvärmen.



Vid ingången har jag dessutom en plätt sjöstensklinker som "entrematta" och de kommer att bli såååå snygga mot det ljusgrå. Men jag har inte kommit så långt än, jag har bara målat drygt hälften idag, då jag målade utan att ta ut sängarna. Men jag anar att det blir toooooookfint på den yta jag redan gjort :))) Så nöjd!


5 kommentarer:

  1. Ser verkligen tokfint ut!

    SvaraRadera
  2. Det ser verkligen sååå fint ut! Ska bli roligt att se när det hela är klart! Det som kändes snyggt för sex år sedan ändras med tiden .... samma hos mig. Makeover av sommarhus denna sommaren.

    SvaraRadera
  3. Kommer bli jättevackert. Älskar ljusa golv och funderar på att måla om vårt sovrumsgolv. Tack för färgnummertipset, hoppas på att få se bilder från det färdiga rummet. Ha en fortsatt härlig sommar./Anna

    SvaraRadera
  4. Jättefint! Är så sugen på att måla om våra golv här hemma. Behöver man inte slipa innan man målar?

    SvaraRadera
  5. Tack tjejer, ja jag tycker också det blev bra, som sagt :) Nettan - ja hemma när jag skulle måla parketten fick jag slipa för golvet var för slätt för att färgen skulle kunna fästa. Jääääääättejobbigt. Men här på landet hade vi lite halvslitna massiva plankor som blivit smårepiga med tiden, så färgen fäste så bra i dem ändå utan sandpapper innan. Tvätt var allt som behövdes. Toppen!
    kram Karin

    SvaraRadera