måndag 22 augusti 2011

SKOLSTART!

Bild studio karin

Åh så var det dags! Skolstart i många bemärkelser i vår familj. Skolstart för vår nyblivna sexåring och start på att vara mamma till ett skolbarn för min del :) Så spännande. Lämnade det dyraste jag har i fröknarnas händer i morse och fick komma tillbaka ett par timmar senare och hämta min dotter. Hon flög emot mig med ett "Mamma! Mamma!" och armarna utsträckt och sitt soliga leende som vanligt. Men tvärnitade framför mig, lade band på sig och sa torrt: "Hej". AH! För stor för att kramas på skolgården? Icke sa nicke, inte så länge jag är med. Jag schvungade upp henne i luften och pussade och kramade henne ändå, och visst fanns det lite fniss och kram kvar än så länge. Dagen till ära har jag ställt i ordning skolflickans nya "skolplats" i rummet.


Hon har fått ett nytt antikt skrivbord som jag målat vitt (färg neutral vit NCS 0500-N, glans snickerifärg halvblank) i somras. Detta vackra skrivbord i jugendstil har hon fått ärva av kära mormor. Stolen är från IKEA, och väskan är från Oilily Bags och finns bl a här. Korg för hemlig post från Bruka. 


Nya finaste skrivbordslampan i lite vintage-inspirerad stil kommer från By Ryde'ns och modellen heter Rossy. Den är så fantastiskt snygg och jag är väldigt nöjd med den. Lillasyster har även fått en vit Rossy lampa till sitt rum, även visat här. En arbetsplats viktigaste punkt är belysningen. Så vid fönstret är toppen, både utsikt och bäst ljusinsläpp. Och tänk på att placera bordslampan till vänster om ett högerhänt barn och tvärt om. Detta för att inte handen och pennudden skall kasta en skugga över papperet när man skriver.


Nu är allt som saknas läxor så är platsen en riktig levande skolplats! Linnegardin från Himla, sammetsgardin har jag sytt i tjockaste sammet från Romo tyger. Behöver jag säga att lillflickan blev såååååå lycklig när hon kom hem och såg sin nya hörna i rummet! Nu, kväll och lägga barnen i tid. Till skolan skall man vara punktlig, och i tid, har jag förstått :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar