söndag 23 oktober 2011

HÖSTFIX OCH SOMMARMINNEN...


Idag har vi varit ute och krattat och fixat, småtjejerna och jag. Förberett lite inför vinterlandskapet. Löven i rabatten får vara kvar, en biolog jag känner insisterar på att löven är växternas vintertäcke. Helst ska de ligga på gräsmattan också, men det ser så tråkigt ut... Men på gångar och grusbäddar, där tar man upp alla löv, så klart. Framförallt eklöv blir bara svarta och tråkiga och smutsar ner underlaget de ligger på om man inte hinner ta bort dem innan snötäcket. Vi har jobbat hårt, och mitt i all höstrensning står en urna med sommarpelargoner och tror att det fortfarande är springande sommar! Den blommar på som aldrig förr... Och den får stå, tids nog får den ge plats för något vintergrönt. Jag längtar efter dovare höstfärger som bleklila och ljung, med vitt och buxbomsgrönt. Men denna sommarurna får stå ett tag till och påminna mig om sommaren :)


Grillen som står parkerad i "grillhuset" som vi byggt på altanen får nog flytta in i förrådet snart. Blir inte så många grillmiddagar mer?... Eller kanske en sista korv-med-bröd-grillning med barnen innan den ställs in? Nu ska vi äta söndagsgryta här i huset, söndagskvällen är påbörjad! Trevlig kväll :)

2 kommentarer:

  1. Känns som våran dag innehållit detsamma, här har krattats som aldrig förr,, stolar och bord är inburna. Nu kan snön komma...fast det vill jag absolut inte!!! Ha en mysig söndagkväll. Kram Anna

    SvaraRadera
  2. Vilka fina stämningsfulla bilder. // kram Sara

    SvaraRadera