fredag 2 december 2011

JULPIFF OCH LUGN OCH RO I VARDAGSRUMMET

Bild studio karin 


Så är det ääääääntligen fredag och en så härlig känsla i hemmet. Eftersom jag är mammaledig så är väl varje dag lördag eller fredag tänker ni, men icke då. Man jobbar lite här, jobbar lite där, skjutsar, bloggar, hämtar, lämnar, fikar, handlar... ja ni vet. Men på fredagen infinner sig detta sköna lugn, just idag ska jag ha en finfin kompis hem på lunch och jag har haft tid att julpiffa (vidare) medan älskade bebben sover och hans fina storasystrar är på Skansens jul med mormor och morfar. Så här var det massa tid till piff! Tänk vad jag skall njuta av den där lunchlatten sen ;) Har ni tänkt på hur "tyst" och "lugn-och-ro-igt" det känns när det är undanplockat och städat? Det är inte massa prylar som pockar på uppmärksamhet eller baktankar som flyger runt som viskar "kom ihåg att dammsuga sen"... En klok professor lärde mig en gång att våra synintryck och vår hjärna jobbar tillsammans och försöker släta ut synintrycken och skapa någon sorts ordning i kaos vare sig vi vill det eller ej? Vi skulle gå under om vi behövde registrera varenda detalj vi har framför oss. Så när det blir undanplockat slipper hjärnan jobba med att "sudda" och "städa" och det känns vilsamt haha..... Kubus ljusstaken som jag har gjort om till adventsljusstake med svarta plåtsiffror från inreda.com är jag så fantastiskt nöjd med! Längesen jag köpte någon pryl som jag verkligen längtat länge efter - och hoppade över att köpa fyra fem billiga ljusstakar under tiden som jag nästan ville ha - och istället väntade tills jag kunde unna mig den kvalitetspryl jag ville ha. Mitt bästa motto :)




Vardagsrummets fönster skulle ju se ut som det i köket. Och så här blev det. Vit adventsljusstake i rak modell från Konstsmide, och en grön och grann krans i vitt sidenband över det. (Och nu ser jag på bilden att jag skall komma ihåg det där med elementskydd.... tar tag i det till nya året.) Kram och bästa fredagen på er!




PS Till er som har julprinsessor och vinterprinsar hemma kan man hitta på DIY julkalendrar att göra tillsammans, jag visar dem på min Hus & Hem blogg idag här.

1 kommentar:

  1. Verkligen snyggt!
    önskar dig en trevlig helg med,

    kram Katarina

    SvaraRadera