torsdag 26 januari 2012

ROPAT HEM NY MATTA

Bild studio karin 


Ja, så kom jag då hem. Och insåg att det var så mörkt, så mörkt. Mörkt tidigt på eftermiddagen, mörkt fast det skulle vara dagsljus. Kände mig lite kymig och möttes av ett hem som garanterat inte såg ut som jag ville möta det. Trettionde dag jul, finns det? (Idag ska jag naturligtvis ta ned alla julgrejer, jisses vad säger grannarna...) Gick en runda i huset, och ni vet när man är hemmablind - det finns inget som botar hemmablindhet bättre än att vara borta hemifrån ett tag. Fem veckor och jag tröttnade tydligen på att det var för mörkt i alla rummen, att det inte är färdiginrett så som jag vill ha det. Mattorna är fel i vissa rum. Så hur botar man mörkerdepp? Jo man shoppar visst. Jag satte mig sonika vid datorn och ropade hem en ny matta till äldsta dotterns rum, för hon behövde en. Vi hittade en ljusbottnad vacker äkta matta tillsammans dottern och jag - "mycket rosa och med hjärtan på" löd ordern (sex år och stark smak!!!). Vi har spanat på denna sen i Österrike, och nu ropade vi alltså hem mattan på nätauktion istället för att packa upp väskorna.... 70 bud avskräckte oss inte, är man mörkerdeppad så är man ;) Kerman-Lavar hette typen, och den är ca 1,5 m x 2,5 m handknuten äkta matta i ren ull och kommer att passa perfekt i hennes rum! Hon har lite vintage inspirerat med lampan och jugendskrivbordet redan. Nu ser vi fram emot att få hem den i alla fall, och tills dess har det hunnit bli två veckor ljusare! :)








PS Så här ser lillsyrrans matta ut...

5 kommentarer:

  1. Den är heelt fantastisk! Får jag fråga vad man kan få ge för en sådan? Har aldrig testat nätauktioner vad gäller mattor osv förr, kanske inte är så dumt..

    SvaraRadera
  2. Jag glömde - vilken auktionssajt brukar du hitta dina fina mattor på?

    SvaraRadera
  3. Vilken jättefin matta! Verkligen! Grattis till köpet.

    SvaraRadera
  4. Tack tjejer, ja jag är så spänd att få se den i verkligheten :)
    Lisa, mattor hittar du på bra nätauktioner som lauritz.com, bukowskismarket.com. Hur mycket det är värda beror på storlek, ulltäthet (antal knutar), om det finns silke i kvalitén, om det är en ovanlig färg etc etc etc.... Så det är lite "hur långt är ett snöre" att svara på det :) Spannet ligger från 2 000 kr till närmare 100 000 kr!!! De flesta som säljs snittar i VÄRDERING kanske runt 20 000 - 40 000 kr? Och köpesumma hur många som sitter och budar just på den mattan alltså. Hur mycket min nya matta värderades till, eller vad jag köpte den för , vill jag av sunda skäl behålla för mig själv eftersom den ska ligga i mitt eget hem.
    kram Karin

    SvaraRadera
  5. Det har jag full förståelse för. Tack för sajttips!

    SvaraRadera