måndag 16 januari 2012

RULLGARDIN SOM SOLSKYDD - SCREENGARDIN

Bild studio karin


Hej, nya vecka! Jag har nu varit här i tre veckor och nu börjar vårljuset göra sig påmint här i alpdalen. Solen står lågt men lyser starkt och vi har ett par stora panoramafönster som har stått utan gardiner sen huset byggdes. Det har väl aldrig blivit av... Men nu sitter jag och kikar på alternativ till snygga solskyddsgardiner. Jag ritade in trekantiga panoramafönster på husets sydfasad för att man skulle se alpväggen där ute, så ett solskydd måste vara genomsiktigt så att man fortfarande kan se utsikten.


Bild Faber


Jag hittade en dansk leverantör, Faber, som hade väldigt fina inspirationsbilder för solskyddsgardiner. Jag kikar efter solskydd i form rullgardiner; det är snyggt, enkelt, prisvärt, klassiskt och kan stylas modernt. Alles. Nu har vi fönster som är tvådelade på höjden som ni ser på bilden överst, så vi ska börja med att låta sätta upp rullgardiner i den nedre fönsterraden med rak ovankant. Den trekantiga delen kan man specialsy rullgardiner till om det behövs, men vi har ett så pass utskjutande tak att vi eventuellt inte behöver det. Och att låta en gardin hänga nere hela tiden när det inte behövs är ju synd...





Väldigt snygg detalj på dessa danska rullgardiner, med ett litet drag i läder. Så slipper man få solk på rullgardinens kant. Dessa gardiner har man låtit sy till så att en gardinvåd täcker ett fönster. Man kan variera sig mer då, med olika mycket skydd/ insyn/ utsikt för varje fönster. Vi väljer nog en sådan variant.



Här har man låtit sy en rullgardin till hela fönsternischen, i detta fall täcker man två fönster per gardin. Också snyggt, framförallt om man vill ha ett slätare intryck med färre linjer.



Är man väldigt rädd om utsikten kan man välja en textil med olika genomsläpplighet. Tar bort sol och låter mycket av utsikten synas. Just denna variant ger ett väldigt modernt intryck. Ser lite ut som persienn fast det är ett slätt tyg.





Vi väljer en tunn slät vit rullgardin med transparens, det är svårt att visa transparens-textilien i vitt, så jag lägger in bilden i svart så ser ni hur texturen bör vara för att man skall se ut. Nu ska jag gå ut och njuta av de där solstrålarna jag talar om! Önskar er alla en superb start på veckan :)



2 kommentarer:

  1. Det blir nog kanon! Att ha sådana där rullgardiner gör susen för värmen inomhus på sommaren. Vi har vita genomskinliga rullgardiner med baksida av "aluminiumfolie". Folien gör att ca 75 % av solens värmande strålar reflekteras bort. Underbart vill jag lova!

    SvaraRadera
  2. Det tror jag det - Låter jätteskönt :)

    SvaraRadera