fredag 17 februari 2012

BYGG ETT SIDEBOARD AV KÖKSÖVERSKÅP




Jag får väldigt ofta förfrågningar om mitt sideboard i vardagsrummet som susar förbi i bilderna i bland. Var kommer det ifrån? Är det egenbyggt? Hur gör man? Så jag tänkte ge er en liten redovisning så kan hugande spekulanter bygga sig ett sideboard i helgen. Allt du behöver är ett besök till IKEA, ett byggvaruhus och eventuellt en snickare. Jag ville ha ett 75 cm högt sideboard, det är lite som bordshöjden man har i köket, och bordshöjd var precis vad jag var ute efter. Så jag valde att köpa köksstommar till väggskåp som var 70 cm höga. Mina stommar kommer från IKEA men beroende på vilken lucka du föredrar så går det naturligtvis med vilken köksleverantör som helst.

1. Måtta ut din önskade längd sideboard. Du dividerar längden på bredden 60 cm eller 80 cm beroende på hur breda moduler du vill ha i ditt sideboard. Jag fick in 5 st 80 cm breda moduler. (80 cm breda stommar, med 2 st 40 cm luckor vill säga.)

2. Köp väggskåpen. Du kan ofta välja på dessa höjder till väggskåp: 40 cm sk fläktskåp, (som ger ett lågt sideboard), 70 cm som jag har, 90 cm som ger ett högre sideboard. Glöm inte luckorna! Det är luckorna som ger sideboardet uttrycket, du kan ha modernt slätt vitt som jag, eller allmoge, eller vintageluckor. Precis som du vill. Jag matchade mitt sideboard med luckorna i köket eftersom jag har öppen planlösning.

3. Bygg en sockel som täcker hela längden och djupet av sideboardet. Men dra in den 5 cm under luckornas yttersta kant. Sockeln ska se ut som en rektangel, för att ge stöd fram, bak och på sidorna av sideboardet. Är sideboardet långt som mitt så får du ha stöd även i mitten på "sockelrektangeln". Jag valde en sockelhöjd som var exakt lika hög som mina golvlister för att det skulle se snyggt och rakt ut.

4. Måla sockeln så att den matchar sideboardet.

5. Jag beställde en toppskiva i 12 mm mdf på snickeri. Den skall vara lika bred och djup som stommar med luckor på, PLUS någon mm framtill så att den "rår" lite. Det räcker med 5 mm. Självklart kan du även såga till mdf själv, och slipa kanterna lätt.
Du kan även beställa toppskiva på stenhuggeri. Min tanke var att detta sideboard en dag skall få carrara marmor skivor. Ett annat materialval är glasskiva, som du beställer på glasmästeri. Vill du ha trä köper du en köksbänkskiva och sågar till.

6. Måla toppskivan om du inte vill ha träfärgat. Jag har penselmålat min i svagt grått, NCS 1500-N, glans 30 / sidenmatt.

7. Voilá

Nu hoppas jag ni får en fantastisk fredag! Bästa dagen, och lycka till ni som vill bygga.




Bild studio karin


15 kommentarer:

  1. Vilken fin häst! Är den köpt eller arvegods?

    SvaraRadera
  2. Tack, den är köpt för ett par år sedan på NK.
    Karin

    SvaraRadera
  3. Har du satt en täcksida på kortsidan på de sista skåpet? Sidan som kommer ut mot rummet.

    Hälsningar,
    Johan

    SvaraRadera
  4. Hej Johan, nej, den ena sidan avslutas mot gardinen i bilden/ en vägg. Och den andra sidan slutar mot en väggstump, så där behövdes ingen heller. Men hade man gått rakt på sidan så hade jag nog valt att ha det.
    Karin

    SvaraRadera
  5. Så fint! Funderar på att ordna något liknande i vårt arbetsrum men skulle då behöva några bokhyllsrader på väggen ovanför. Har du några tips på konsoler som passar?
    Vänliga hälsningar
    M

    SvaraRadera
  6. Hej! Jag vet vart det finns en liknande häst (Emma T) om du fortfarande är intresserad. SIA säljer, hittade en bild på nätet med länk:

    http://www.google.se/imgres?um=1&hl=sv&sa=N&biw=1321&bih=648&tbm=isch&tbnid=bQoBvJXOlUdtPM:&imgrefurl=http://www.flowerteam.se/blogg/2012/02/05/hastar/&docid=o2Ja6O6SlSmDMM&imgurl=http://www.flowerteam.se/blogg/wp-content/uploads/2012/01/IMG_0822.jpg&w=2592&h=1936&ei=wwx1UNG6E4nIsgaE8IDwBA&zoom=1&iact=hc&vpx=189&vpy=155&dur=3978&hovh=194&hovw=260&tx=199&ty=82&sig=112066683368493457271&page=1&tbnh=150&tbnw=201&start=0&ndsp=20&ved=1t:429,r:0,s:0,i:70


    Jag vet inte hur det ser ut för de olika butikerna som säljer SIA eller om det fortfarande går att beställa. Jag var i en butik i Karlskrona för ett par veckor sedan som fortfarande sålde den.

    SvaraRadera
  7. Hej! Funderar på att bygga ett sideboard i mitt vardagsrum, har surfat runt en massa men har problem med lösningen på toppskivan. MDF-skivorna jag hittar är bara 2440 mm långa, skulle behöva 4 m. Hur löste du det? Har du spacklat ihop två?

    MVH sara

    SvaraRadera
  8. Hej Sara, nej jag ville inte låsa mig kring denna lösning ifall jag ville korta sideboardet eller flytta rum på det. Så jag hade en mdf skiva som täckte 3 skåp, och en mdf skiva som täckte 2 skåp. De låg sida vid sida, och det dolde jag oftast med en hög snygga magasin. Om du tittar riktigt noga ser du den lilla skuggskarven precis bakom den svarta hästen.

    Mvh Karin

    SvaraRadera
  9. Hej,

    Har några frågor om att bygga sideboard.
    1. Hur fäste ni skåken i den egenbyggda sockeln?
    2. Fäste ni skåpen även i väggen?
    Mvh
    Anna-Klara

    SvaraRadera
  10. Hej!
    Jag hittar inga väggskåp på IKEA som är 70 cm höga? Jag hittar bara sådana som är 40, 60, 80 eller 100 cm höga.70 cm skulle verkligan passa mig som handen i handsken och jag undra om jag har missat något?

    SvaraRadera
  11. Hej Linda, nej du missar ingenting. Men IKEA har från och med 4 juni i år ändrat sina stommar, de byter ut Faktum mot Metod. Och Metod har de mått du skriver, medan "gamla" Faktum hade överskåp som var 70 cm höga. Jag har byggt med Faktum eftersom detta gjordes för ett par år sedan. Jag råder dig till att antingen fråga om de gamla Faktum fortfarande finns att köpa, alternativt att du tar Bestå som är en stomme för sideboard (som också inte fanns när jag gjorde det för flera år sedan). Bestå finns i 64 cm höjd, och 40 djup. Bestå är 60 cm bred.
    Lycka till! Karin

    SvaraRadera
  12. Hur djupa är skåpen på bilden?

    SvaraRadera
  13. Hej, de är som standardväggskåp; 40 cm djupa med lucka.

    Karin

    SvaraRadera
  14. Hej!
    Vilken fin vit lampa i hörnet. Vet ni vad den heter och vart man kan köpa den?
    /Tina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej! Den lampan har ett par år, 7-8?, på nacken. Den köptes i en butik som hette the One, finns inte längre i Stockholm, där Illums Bolighus idag ligger.
      Karin

      Radera