lördag 31 mars 2012

FRIGGEBOD I SKÄRGÅRDEN - NYA VERSIONEN




God förmiddag lördag! Ledigt, nästan. Jag har hunnit med att gräva fram några bilder ur datorns djupa arkiv för ett hemma-hos-reportage om vad som kan vara Stockholms mest fotograferade 15 kvm... Ja, friggeboden. Igen :) I veckan blev jag intervjuad av trevliga Maria inför ett reportage i ett husmagasin. Och vi har ju inte lagt i båtarna än så jag kan inte ta några nya bilder. Så därför får dessa foton putsas av och komma fram.



Klassiskt sommarblått och skärgårdskänsla. Det finns ju så många varianter av friggebod. Funkis, snickarglädje, putsade, trä, höga, smala, kvadratiska, inglasade... Och så plankbyggda. Egna. Jag har ritat vår frigga utifrån min familjs behov, och det var en träfrigga som matchade övriga hus med stående smal panel, sovplatser till 2 vuxna och (då) 2 barn. Vi behövde inget pentry, då det finns två större hus intill med kök. Vi behövde bara ett litet tvättställ där man kan borsta tänderna och barnen tvätta sina sandiga fötter innan läggdags.




Barnen har platsbyggd våningssäng med bokhylla för leksaker och böcker. De älskar att krypa upp här och bara pilla med sina grejer i timmar när de är sol-loja och badtrötta. 



Jag ville ha högt i tak, så taket lutar bara åt ett håll, men nästan 3 m i ena änden. Har man lågt i tak känns det så puttinuttigt, och jag ville ha mer riktiga husdimensioner. Japp, det var hemma på landet det. Ah så jag längtar!! kram på er


Bild studio karin

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar