onsdag 25 april 2012

VARFÖR LUTAR TAKET SÅ PÅ FRIGGEBODEN?



Hej, jag fick en snabb fråga om min friggebod, som flera har frågat. Varför har jag takets lutning åt det håll jag har? Lågt framåt och högt bakåt. Det är ju ganska vanligt med tvärtom... Jo, av två starka anledningar:




(Ursäkta de tjatgamla bilderna som visats förr, men båtarna ligger ju inte i än så vi har inte varit ute något i år. Alltså inga nya bilder för i år...) Utifrån ville vi att huset skulle smyga upp med berget som växer i bakgrunden, så att taklutet går i samma riktning som berget det står på. Som man bara anar här i den översta bilden är det ett högt berg som växer upp och ut i högra kanten. Så att husets arkitektur skulle smyga med i sin omgivning var en anledning. Andra anledningen var att jag ville interiört ha de stora fönsterpartierna i framväggen så att vi såg havet och horisonten - så klart. Och bakväggen fick därmed bli platsen för den platsbyggda våningssängen som syns i detta inlägg. Och om jag hade störst takhöjd bakåt där våningssängen skulle vara så fick tjejerna ordentligt med rymd ovanför sina sängar, och det blev inga kryp in och slå i huvudet kojar. (Och det större gästhuset som ligger intill har också sådant tak, för bergets skull. Det huset anas genom fönstret i detta inlägg.) Så nu vet ni varför mitt hus är bakåfram. :)


Bilder studio karin

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar