torsdag 28 juni 2012

MÅLA EKPARKETTEN VIT



Det kom en läsarfråga om ekparketten som jag målat vit. I barnens rum. Och att läsaren ifråga undrade om det gick, för en golvläggare hade berättat för henne att det går inte för att parketten blir gul och grön för att den innehåller garvsyra. Jaa, du, det kan han nog ha rätt i. Men jag brukar inte nöja mig med "att det går inte". Allt går, det är ofta bara en fråga om tålamod, tid och budget (i mitt fall inköp av stora mängder vit färg). Jag målade golvet vitt och fint. Nyans NCS 0500-N. Dagen efter var det... liksom oljigt gult smörj överallt. Intorkat i färgen. Jag målade en gång till. Samma sak. Hmmm. Jag målade en gång till. Och en gång till (skam den som ger sig). Och efter 4 lager vit snickerifärg (golvfärg) och....




....och en stor matta i vardera av flickornas rum (som täcker eventuella missfärgningar som kom till ytan) så står det 1-0, Karin vs gula ekparketten. Skall jag göra om det någon gång skall jag höra med färgaffären om det finns någon lack (kvistlack kanske?) eller något som kan "stänga in" ekparkettens egna syror innan jag målar på vitfärgen. Man lär så länge man lever. Tuta och kör. Jag har målat 3-stavsparkett, och det bildades små springor mellan brädorna. Men det tycker jag bara tillför estetik, så att det ser ut som plankgolv istället för just 3-stavsparkett :)



Bild studio karin



5 kommentarer:

  1. Alltid lika uppskattat när du delar med dig av egengjorda/uppleva tips! Precis vad jag behövde inför semesterprojektet som komma skall... :)

    SvaraRadera
  2. Phu, vilket jobb... Det kan vara klurigt med trä och färg. Vi målade om en "fulfuru" stuga - mörkt gulnad och jätteprickig av kvistar - för ett par somrar sedan. Då gick vi lös med kvistlack både en och två gånger innan första lagret med färg. Det blev riktigt bra. Däremot har vi problem med några fönsterfoder som blir gula efter en tid. Det kanske är många lager som gäller där eller så måste jag kvistlacka hela fodren. Inte så farligt förvisso när ytan är relativt liten. Kan nog bli galet dyrt att kvistlacka hela ekparketten. Skulle försöka få tag på en annan billigare lack i såfall, men med samma effekt (om det finns). Lycka till!

    SvaraRadera
  3. Mattan är ju så snygg, den skulle jag gärna ha!

    Tålamod är ju verkligen något man måste ha när man renoverar. Vi har renoverat en gammal lärarbostad från 1920 eller snarare byggt om då inget är som förut och då har verkligen tålamod behövs för att få det som man vill. Men nu i augusti ger vi oss in på ett nytt hus (närmare stan) som är från 2009. Inte mycket att göra där annat att sätta sin prägel på det men golven kan nog kräva en del tålamod förstår jag nu, men skoj
    Tack tack!!

    SvaraRadera
  4. Roligt att ni uppskattar tipsen! Dr Grane, om hela fönsterfodren blev gula, kanhända använde ni er av oljefärg? Alltså snickerifärg som är oljebaserad? Det finns mindre och mindre av den varan i butikerna, men för ett par år sedan målade jag om fönsterfoder med just snickerifärg som var oljebaserad. Och de är ganska gula nu - för oljan gulnar! Du ska använda vattenbaserad snickerifärg (om det var det som var problemet...)

    Lycka till!

    // Karin

    SvaraRadera
  5. Om parketten alt. som hos oss fönsterfodren är betsade eller lackade med någon typ av pigment så kan det vara så att pigmenten kryper upp genom den snälla vattenbaserade färgen. Då kan man grundmåla med en stoppfärg som är oljebaserad, den binder inne ev. pigment och gör att man sen kan färdigmåla med den vanliga vattenbaserade lacken.

    /Linda - som snart har målat 14 av de 20 brunlaserade fönsterfodren vita. Ja man måste ha tålamod :)

    SvaraRadera