lördag 15 september 2012

ATT INREDA SITT BADRUM - JAG GÖR ETT MOODBOARD FÖR MITT BADRUM



Hej! Lördag och ledigt, trodde ni. Näpp, jag måste ta tag i alla lösa trådar till badrummet som renoveras. Så nu ska ni få hänga med på work-in-progress. Jag ska göra ett moodboard för att bestämma hur mitt badrum skall se ut på nedervåningen här och nu. Medan jag skriver. Hur gör man när man skall bestämma sig hur ett badrum skall se ut? Häng på.




Först och främst har jag en inspirationsbild att utgå ifrån. Något som ser ut som det jag vill uppnå. Min bild är denna ovan; dels för att jag gillar den och dels för att mitt badrum på övervåningen är någonstans i denna kategori; lite oidentifierbar mix mellan modernt och klassicerande stil, ev lite funkisflört. Vintage möter modern. Jag har också en tyngre rak kommod som denna, samt carrara marmor på golvet och vita stora plattor på väggen (men mina står på höjden). Så denna ton skall jag fortsätta med i badrummet/tvättstugan på nedervåningen. Man ska hålla en röd tråd när man inreder, så blir det bäst.




Denna lamphängning tycker jag är spännande, även om badrummet på bilden (som är gudomligt!) inte passar just mitt radhus i modernare arkitektur. Jag tycker att man förhöjer husets värde om man renoverar mer i snitt med den befintliga arkitekturen. Så inte sekelskifte för mig m a o. Men har man sett en detalj man gillar, försök få med den detaljen på ditt sätt. Så jag ska ta den lampdetaljen som jag gillar - men uppgradera den lite tror jag.




Jag får välja en modernare lampa. Jag köpte denna lilla svarta goding, en taklampa från Bestlite i våras. 30-talsfunkis, den moderna arkitekturens vagga. Bestlitelampan ligger i kartong och väntar på att få komma upp i det vattenskadade köket. Men kanske.... ska den in i badrummet?




Nu är badrummet på nedervåningen som skall renoveras även en tvättstuga, så carraramarmor (som mitt badrum på övervåningen har) blir overkill. Det är ju ganska dyrt. Man får ta hänsyn till sin budget för rummet som skall renoveras. Så carrara går bort. Men jag ska ju fortsätta på en inrednings-röd-tråd; så jag kollar min befintliga färgskala för inspiration. Carraragolv är vitt med grå ådring, så jag fortsätter på den färgskalan. Vitt och grått. Helt vitt tycker jag blir smutsigt för fort, helt grått blir för tråkigt. Jag lägger schackrutigt! :)


Spegeln vill jag ha som inspobilden med svarta lampan. Så till min Bestlite väljer jag nog en helt vanlig svart spegel från IKEA. Och lägger den på sidan. Eller nåt.



Har ni några specialdetaljer som skall planeras in? Ta med de när du har börjat cirkla in konceptet. Jag har en tvättstugevägg utmed hela badrummet. Denna vägg skall döljas med skjutdörrar så småningom. Jag hittade dessa kanonsnygga här.




Armaturer är inte så svårt, välj engrepps om du gillar enkelheten i att blanda rätt temperatur med en hand, välj tvågrepps om du gillar stilen med två vred. Jag väljer en engrepps, enkel stram med hög svängd kran för jag gillar dem. Stilrent - och så kan man få in en bebis under den höga kranen i en "snabbdusch" :) Denna armatur hittade jag här.





Lägg ihop allt i ett moodboard; golv, kakel, väggplattor, stil på kommod, lampor och specialdetaljer. Och voila: så här ser mitt blivande badrum ut nere. Vad tycker ni? Jag är nöjd i alla fall. Har löst badrummet! Can't wait :) Trevlig lördag på er därute!


Bild 1 Kvänum/studio karin, Bild 2-3 Kvänum, 4 Gubi/Bestlite, 5 Damernas Värld, 6 IKEA, 7 Raydoor
Moodboard studio karin


4 kommentarer:

  1. Kul att få följa dina tankar och designprocess. Ser ut att bli superfint. Hoppas att vi får se mer... :)

    SvaraRadera
  2. Oj, det verkar bli väldigt snyggt i alla fall! Katarina

    SvaraRadera
  3. Hej, Väldigt fin badrumsinspiration! Vi håller också på att fixa vårt badrum och jag skulle gärna ha en fin taklampa men väldigt få lampor är klassade för badrum. Kan man göra om vilken lampa som helst till badrumslampa, t ex genom att byta ut sockel eller någon annan del? Lycka till med ert badrum! /Anna

    SvaraRadera
  4. Mycket snyggt!
    Du får allt att låta så enkelt :-)

    SvaraRadera