tisdag 2 oktober 2012

ATT TÄNKA PÅ VID KÖP AV ÄKTA MATTOR



Det här med äkta mattor får jag många frågor om. Ja, jag älskar ju äkta mattor och kelimer och har en i alla sovrum samt vardagsrummet. Och en i hallen. Den i hallen får jobba hårdast, ta emot grus och smuts och småbarn och deras stövlar och en stor hund. Men den håller bättre än någon annan matta jag skulle kunna hitta på. De i barnens rum är inte exklusiva utan överkomliga för de skall tåla att vara just barnmattor utan att jag ska få rapsus om de spiller på dem. Det är ju deras mattor. Till vårt sovrum köpte jag en matta på nätauktion - min första - och den blev nog för dyr men jag var så kär i den ovanliga ljusa bottenfärgen. I vardagsrummet har jag unnat oss den allra finaste, både i storlek och kvalitet. På bilden var den fortfarande så ny att den hade veck från transporten. Förvara annars alltid en matta rullad. Vad kostar en matta får jag ofta höra? Jaa, hur långt är ett snöre.... Det beror på så många variabler som; storlek (ganska naturligt), färg (röda är vanligast och mest överkomliga, ovanliga och ljusa färger är väldigt dyra), material (ull, silke - silkesinslag är dyra), ålder och framförallt knuttäthet.




Färg och mönster är ju avgörande estetiskt så klart. Men det sistnämda - knuttätheten - är nog det som mest avgör om mattan är exklusiv eller inte, och om mönstret är vackert för ditt och mitt öga. Det är som pixlarna på en bild på datorn, om det är dåligt med/färre knutar är mönstret som en pixlig bild, lite korning och grov. En tät vävd matta kan ha finare/sirligare mönster, det är som en skarpare bild i datorn med högt antal pixlar. En snabbkurs i Knuttäthet for Dummies kommer här: ca 150 000 knutar per kvm är ganska basic, en "vanlig matta". Vid 600 000 knutar per kvm säger man att mattan är en "exklusiv matta". Mattan kan då ha en extraordinär detaljrikedom. Vid 1 000 000 (en miljon) knutar per kvm så ligger priset på hundratusentals kronor och köps inte av vem som helst. En mattkonnässör eller prinsen av Brunei kanske? En statusvara i sitt ursprungsland är det i alla fall. Min vardagsrumsmatta befinner sig i mellan-till-exklusiv och har ca 400 000 knutar och då är mönstret tätt som ovan. Jag blev störtlycklig när jag rullade ut den hemma, bara skrek, den var så fin :) T o m ett ganska otränat öga som mitt såg att mönstret var så mycket tydligare och klarare än de övriga hemma. Den mattan kommer jag att behålla livet ut, garanterat!




Mattans färg beror också på hur luggen ligger. Den kommer att vara ljusare från ena hållet och mörkare från den andra. Som sammet. På Carpet Vista fotar man mattorna så proffsigt, så här, så att man kan se alla skiftningar och bilda sig en uppfattning om hur mattan ser ut som ljus respektive mörkt håll. Och man ser lystern. Min vardagsrumsmatta kom härifrån, med skötselråd och allt. Kanon.



Bild 1 och 2 studio karin, 3 via Carpet Vista




6 kommentarer:

  1. Jag måste fråga. Äkta matta, vad är det? Jag menar vad är en falsk matta? Hur kan en matta vara falsk?

    En produkt av ett märke som tillverkas av en leverantör kallas för äkta om rätt leverantör har tillverkat den och en falsk är tillverkad av någon annan som inte har 'rätt att' sätta på sitt märke på produkten.

    En diamant kan vara äkta om den uppfyller vissa egenskaper, exempelvis kolets hårdhet och slipning. När det gäller diamanter finns det naturligt bildade och syntetiska diamanter men det är fortfarande diamanter.

    Nu till mattor, en äkta matta är det en fysisk matta som man kan stå på och en falsk/oäkta matta en som man bara låtsas om så som låtsaskompisar? Eller är det om de inte är tillverkade på ett visst sätt? Eller om de är maskinproducerade? Eller om de inte har ett visst mönster? Eller är av ett visst material?

    Jag är verkligen nyfiken eftersom jag aldrig fattat vad ordet äkta matta betyder.

    Tack på förhand.
    /Ullis

    SvaraRadera
  2. Superbra skrivet Karin!

    Kram Jenny

    SvaraRadera
  3. Fantastiskt!! jämt när jag googlar något om hemmet kommer jag hit, de har varit golv, gardiner, barnrum mm
    Tack för att du finns!
    // Sabina

    SvaraRadera
  4. Hej! Din blogg är sååå bra!! Mattan är finaste jag sett! Var kan jag köpa den? Visst finns den��
    Med vänlig hälsning, Ewa-Maj

    SvaraRadera
  5. Tack Sabina, det var väldigt vänliga ord :))) Glad att du hittar vad du behöver!
    Ewa-Maj, mattinlägg kommer fler framöver!

    // Karin

    SvaraRadera
  6. Hej Karin,
    Din blå matta är fantastisk! Vad för typ av matta är det? Är helt oinvigd i mattvärlden men är ute efter en med liknande mönstertyp.
    Mvh
    Mia

    SvaraRadera