onsdag 13 februari 2013

ATT FLYTTA IN I ETT GAMMALT HUS




Hej!! Det känns som en evighet sen jag hade tid att skriva, men det har hunnits med en del också. Ett första dygn i ett nytt hem, där jag är så stjärnögt förälskad i alla arkitektoniska detaljer att jag pratar med spröjs, murstockar, balkong, källarmurar, köksingång, rum-i-fil (hejdå öppen planlösning!), kakelugn och allt det andra och bara "hej huset du är så fin" och klappar på det lite i förbifarten. Men så är jag kanske inte som alla andra heller ;) Barnen somnade första kvällen utan problem. Vaknade och gick upp och tog vatten i badrummet och bara har-inte-vi-bott-här-i-hela-vårt-liv-liksom? (Och passade på att - tillsammans med hunden - bli magsjuka dag 1.) Men jag har lärt mig massor om att flytta

- det tar tid
- du hittar ingenting oavsett hur väl du märkt dina kartonger
- det tar tid
- det är tungt
- det är mycket jobb med admininstration som bredband, postgång, banker, försäkringar etc etc
- det tar tid
- om du trodde att ditt möblemang skulle passa in - haha!! Not! 
- om du trodde att du visste precis hur du skulle inreda och ändra, tänk igen. Det tar tid att förstå ett nytt hus.

Med ovanstående lärdomar ska jag låta det ta tid att bestämma inredningen och arkitektoniska förändringar. Jag vill få en förståelse för husets alla ljuslägen morgon/kväll (samt ev vinter/sommar) innan jag bestämmer ljushet på kulörer eller gör kompletterande möbelinköp. Huset skall få guida mig. Men jag går runt och tittar och tittar, lägger på minnet och börjar bearbeta förvandlingen att vårda om detta hus från ett välbevarat hundraåringt hus som inreddes 1983 och stått intakt i det skicket. Men det börjar nu! :D



PS Det här med att blanda vintage och modernt som jag älskar. Själva det arkitektoniska spelar ju med i samtalet med dina möbler. Jag nämde ovan att möblerna inte passar. Tar man ett modernt 80-talsradhus där äldre möbler och mattor skapade en mysighetsfaktor, och sätter samma möbler och mattor i ett genuint gammalt hus så ser det ut som din mormor bor där. Måste väga upp med moderna färgval och någon kompletterande möbel här och var för att få den vintage-modern blandning jag vill ha.



Bild studio karin

3 kommentarer:

  1. Vilken otroligt fin kakelugn, när jag bodde i min lägenhet i Katrineholm så hade jag 2 st fina vita kakelugnar, det liksom blir som en " möbel " i rummet om du förstår hur jag menar, jag saknar dessa kakelugnar otroligt mycket.
    Mvh Linda

    SvaraRadera
  2. Man blir så sugen på att flytta när man följer dig och dina tankar. Härligt att läsa om din upptäcktsfärd. Trevlig helg! :)

    SvaraRadera
  3. Tack Miriam, vad roligt att du tycker det :)
    Och Linda, jaa verkligen som en möbel!

    kram Karin

    SvaraRadera