onsdag 13 februari 2013

NU BÖRJAR VI MED SOVRUMMET - ATT INREDA FRÅN SCRATCH



Jahaja, som jag skrev i det förra inlägget skall vi vårda fram förändringen här. Ha respekt för att det tar tid att förstå huset. Men man måste ju kunna börja någonstans? Japp, och jag har i egenskap av inredningsarkitekt (och min egen bästa kund) skapat en handlingsplan för sovrummet. Har man en handlingsplan så blir det så mycket lättare att få som man vill, och man hinner gå igenom rummets potential innan man börjar riva och slita hejvilt. Det går ju inte. Min handlingsplan innehåller en möbleringsplan för rummet, samt ett moodboard med färgval och typval av möbler. 




Föräldrasovrummet FÖRE. Inventera potentialen! En liten inbyggd garderob i ett hörn som inte rymmer mycket i klädväg enligt dagens standard tar bara plats. Taklutet är så brant att kattvinden gott kan renoveras bort för att skapa större golvyta. (OBS! För att jag inte skall ha huvudgaveln ditåt, annars hade jag behållt den raka delen!!) Rummet blir bredare. Självklart fyller vi på med likadant plankgolv samt likadana golv- och taklister som huset redan har. Och så skulle jag vilja slipa om furuplanken och såpa dem istället för att få de mer gråbleka.




(Mäklarbild; sovrum FÖRE)




Och min plan/möbleringsplan för rummet: I den övre planskissen ser man att det finns inte en enda rak vägg i rummet pga murstock som sticker ut, garderoben i hörnet och kattvinden. Och det är svårt att möblera bra med massa ojämna väggar. I den nedre planskissen ser man hur jag tänkt ordna ett rum med rakare väggar (nischen vid murstocken skänks till rummet intill som behöver det) samt genom att ta bort kattvinden och garderoben breddat golvytan och på så sätt har jag förvandlat rummet från ett enkelrum till ett dubbelrum! Sängen kan placeras antingen vid fönsterväggen bredvid det stora fönstret som syns på lilla väggskissen mitten höger, eller placeras mittemot vid den nya platta murstocksväggen.




Och så ett moodboard jag gjort som jag visat förr. Ett 10-20-talsinspirerat rum med bröstpanel. Rätt dörr och trycke har huset redan, Bestlite lampan som väger upp det lite mer modernt har jag i kartonger och en kelim och sängbord får jag leta rätt på. Japp. Det var det. Jag har en handlingsplan för rummets potential i huvudet, för det första rummet. Men hur, när, var och till vilket pris det sker det vete katten :) Let the games begin!


PS Här visades moodboardet tidigare, med info om var produkterna kommer ifrån.


Bild 1-2 studio karin, 3 Skandiamäklarna, 4 studio karin, 5 kollage studio karin



7 kommentarer:

  1. Vad roligt att följa ditt projekt. Vi ska själva renover sovrum.
    Jag tycker om färgerna i ditt moodboard, var kommer kuddarna och pläden ifrån?
    Mvh Åsa

    SvaraRadera
  2. å så kul att följa dig/er! ser fram emot mååånga inlägg om detta!
    All lycka i det nya!
    barbro

    SvaraRadera
  3. ps : har en gustaviansk soffa - klädd i sits o rygg och lite guldkrusidullig med 3 ben i fram - som jag älskar!
    Om jag skulle ha den i köket - vad har jag för matbord till ??
    Har (tyvärr) ett 90 tals hus...

    SvaraRadera
  4. Intressant att få följa utvecklingen o arkitektsynpunkter kan bli minnesfullt för egen del ! Lycka till....margareta

    SvaraRadera
  5. Åh, det här ska bli så spännande att få följa!

    Kram till dig idag på alla hjärtans dag.

    <3
    L

    SvaraRadera
  6. Tack, kul att ni tycker det är kul att följa :) Jag lade dit länken till moodboardets produkter längst ned i inlägget!
    kram Karin

    Gustaviansk soffa och ett målat träbord tror jag blir bra, kanske passar ett vitt? Så får soffan "rå" lite själv i egen hög person. Svårt att råda helt och hållet utan att veta väggfärger, tygfärg i soffan mm mm :)

    SvaraRadera
  7. Hej! Har ett snarlikt sovrum, där stödbensväggen är 3,60 och fönsterväggen 3,20. Dubbelsängen ställer vi mot snedtaket men vad ska vi sätta för byråer mittemot, som är både snygga, praktiska och rymliga? Garderober går ej då de skulle hamna framför stora fönstret. Stilguide: såpat golv, grå väggar, vita snickerier, 20-tal. Tack för all fantastisk inspiration du ger!

    SvaraRadera