onsdag 20 februari 2013

HJÄRTA SCHACKRUTIGT MARMORGOLV I HALLEN




Vi skall göra om hallens golv så småningom, och förflytta köket och lägga det i fil med hallen. Och i dessa två rum har jag tänkt att lägga klassiskt rutigt marmorgolv. Innan vi faktiskt bodde här fantiserade jag om att jag kanske skulle välja marockanskt betonggolv, eller olika stenvarianter, grå sten. I och med detta nya huset gavs dessutom möjligheten att i hallen plocka fram originalundergolvet i furuplank som i de övriga rummen. Men jag vill ha golvvärme i hall och i kök, och då måste jag välja klinker. Trägolv blir slut efter tio år med golvvärme, det tål inte värmeväxlingen och spricker och har sig med tiden. Och dessutom säger hjärtat bara en enda sak just nu. Det mest klassiska av dem alla, jag kommer inte att tröttna. Rutigt marmorgolv som i denna magiskt snygga bild av begåvade Line Klein. Det enda jag har att ta ställning till är om jag ska ha coolt harlekinrutigt (stenarna på diagonalen) eller mer försiktigt rakt rutigt marmorgolv. Rutorna får bli av den vita marmorn Carrara och den likadan-men-tvärtom-svarta-marmorn-med-vit-ådring Nero Marquina. Golvet skall vara slipat (matt) och inte polerat (högblankt), då polerat lätt får matta fläckar vid mekaniskt slitage, eller om olyckan skulle vara framme med spill. (Både slipat och polerat kan halkskyddbehandlas.) Rengöringsmedel icke picke pö!! Bara såpa skall användas på äkta marmor, det hjälper till att försegla porerna och smörja stenen. Med uppritningar av ritningar för det nya köket och all justering i hallen (garderober, hall-wc etc etc) och jaga hantverkarofferter och dessutom fundera ett par gånger extra för varje beslut (...) etc så gissar jag att det nya golvet läggs först framåt hösten. Ah! Can't wait!

PS Glömde nästan! Så här ser det ut nu i hallen, vinylmatta. Harlekingolv och vita väggar i hall tror jag det blir. Mäklarbild, så inget av inventarierna är våra:




Bild 1 Line Klein, 2 Skandiamäklarna

9 kommentarer:

  1. Kommer bli sjukt snyggt med rutigt golv!! Underbart att få göra om så mycket!

    SvaraRadera
  2. Hej,
    Jag har kommenterat tidigare men de kommentarerna har aldrig visats efter granskning så jag gör ett nytt försök...
    Du skriver att ni planerar att flytta kök samt bygga ny WC etc. Jag har varit på husvisningar där man önskat göra detta, kan du skriva något om hur enkelt/komplicerat detta är att göra rent pratiskt, vad måste man tänka på, måste förändringarna liksom matcha befintliga rör/avlopp etc i stor utsträckning?

    Sen har jag tidigare kommenterat om ett önskeinlägg om nybyggnation; vad tycker du man skall tänka på i form av val av planlösning, husform etc. Jag har snappat upp det här med arkitektonisk linje från entrén, men fler sådana tips mottages tacksamt. Standardval kontra tillval etc -vad borde man satsa extra på tex. Jag älskar din stil och suger åt mig av dina kunskaper! /anna

    SvaraRadera
  3. Det kommer att bli jättefint!
    Jag står själv inför renovering av kök och hall och har samma planlösning som du. Dessutom med plankgolv i båda. Hur resonerar du kring plankgolv i kök? Opraktiskt med springorna och vatten/matspill?

    Det ska bli kul att se din planering för hallen, den är identisk med vår fast där gladiolusarna står i bilden har vi en öppen spis, det finns med andra ord ingen vägg till klädförvaring.

    Tack för en inspirerande blogg!

    SvaraRadera
  4. hej karin underbar blogg har du!! undra om du skulle kunna visa ngr moodboards där mörk gråa soffor är med? alla bloggare visar bara inspo med ljusa soffor. tycker att det lätt blir mkt svart vitt kram en tjej från gbg.(=

    SvaraRadera
  5. Hej Anna H, jag har sparat dina kommentarer för att komma ihåg att göra inlägg om nybyggnation, det var så bra idé. Så kommentarerna har jag kvar "bakom ridån" för att inte glömma dem :) Det är ett ganska mastigt ämne med nybyggnation, så jag måste fundera en stund :)
    Att flytta kök och badrum är naturligtvis förenat med kostnader. Men inte så illa som man tror om det redan är draget stammar (vattenledningar och avlopp) i närheten. Till exempel att ett gammalt kök rivs ut och blir ett badrum är inget konstigt. Det du kan tänka på är också om det finns stammar direkt i våningen under (till exempel en tvättstuga) dit du vill flytta en wc eller ett kök. Då kan det också vara ok kostnadsmässigt, för avlopp och vattenrör behöver eg bara dras rakt upp ifrån det våtutrymmet över. Men att helt nyanlägga badrum, wc eller kök i ett rum som inte har vatten alls, inte ens i källaren direkt under, det ska nog ses som onödigt dyrt i material och rörmokerikostnad. Om ens görbart.
    Att flytta vatten inom ett rum, lite hit eller dit i ett kök som renoveras, behöver inte kosta mycket alls. Det finns flera trick man kan tillgå, tillexempel att dra ledningarna utanpåväggen fast bakom stommarna. På så sätt förlänger du bara vattenledningarna, och det är superlätt att göra för en röris. Jaadu, många olika svar, men jag råder dig mest av allt av att vända dig till inredningsarkitekt eller arkitekt när du planerar omflyttning av våtrum för att få råd i dessa inte helt okomplicerade frågor.
    :) Karin

    SvaraRadera
  6. Erika, detta kommer att vara "finingången" för gäster och kompisar som kommer och går. Så vi kommer inte att behöva någon jättegarderob här, utan klara oss på en mindre som ev platsbyggs med nya stilenliga dörrar framme där du ser ett elementskydd. Källaren har en fin entré också (som jag får visa med tiden) och där finns plats för garderobsväggar i rader , samtidigt som det är nära till tvättstugan dit man kan ställa regnkladdiga barns kläder etc. Men skulle vi ha haft bara denna ingången, och behövt anlägga mycket mer garderober, hade jag platsbyggt en garderobsvägg på vardera sidan om portalen till rummet intill. Och ev haft garderobsskåp i samma djup ovanför portalen så att det blev "jämntjock" garderobsvägg i hallen.
    Karin

    SvaraRadera
  7. Gabbie, mmm, men vilken spargris ska vi ta? Drömma går ju, en evighet kommer det att ta ;)

    SvaraRadera
  8. Jättefint!! Vi ska också lägga in klinker i hallen och jag skulle vilja ha marmor men kan tyvärr inte ha shackrutigt då lägenheten är byggd 2005.. Vår hall är inte så stor så vi funderar på att göra det själva då alla säger att det är så enkelt att göra...Hur resonerar ni?

    // Jessica E

    SvaraRadera
  9. Jessica, om det inte är så stort golv och man är händig ska det nog gå att lägga själv. Har flera kompisar som lyckats på egen hand. Men vi har här hemma ett golv som skall in och ut genom en stor hall, ett kök, in på en wc, ligga på diagonalen och dessutom ha golvvärme så det ska vi överlåta åt golvläggare för att bespara oss och huset katastrofresultat ;)
    kram Karin

    SvaraRadera