fredagen den 1:e februari 2013

TILLTRÄDESDAG





Japp, så har dagen D kommit :) Dagen då vi har tagit över vårt drömhus, och går in i nästa fas av våra liv. Husägare. Känns skojsigt. Vi har fått en hög med nycklar till fönsterbågar, dörrar, källare, förråd, carport, bakdörr... Mycket att hålla reda på. Jag hoppas nu att jag skall göra huset rättvisa och renovera det varsamt och vackert och inte "göra en IT-miljonär" och ta bort alla väggar till öppen planlösning och måla det vitt. Icke picke, här blir det rum i fil som anstår sig nationalromantik, och väggar och snickerier i olika nyans. Med vissa ändringar och justeringar av rumsfördelning så klart.




Ritningarna från 1911 som är så fina att de ger mig gåshud ligger på mitt bord, och jag ska ta tag i dem så snart jag hinner. Jag ska rita utbyggnad och fönsterkupor till några rum, allt i husets stil. Åh vad det ska bli roligt. Det finns inget finare än "handjagade" fasadritningar, det är något i de levande linjerna som tilltalar mig. Inget som kan uppnås med dator och CAD program... När jag läste på arkitekthögskola på 90-talet så ritade vi fortfarande ritningar på arkitektritbord - stort och vinkelbart - med Rotring bläckpennor. Det var tider det :))) "Ritning till Boningshus inom Satlsjöbadens Köping. Mot Vester. Mot Söder". Love it :) Aaahhh, mina kära läsare, här sitter jag och är alldeles som förälskad i huset, så jag ska lämna er och hoppas att ni har en fantastiskt fredag!




(....och på väg hem från mäklaren såg det ut så här idag.)


Bild studio karin

13 kommentarer:

  1. Wow, ser jättefint ut! Skall bli kul att följa er renoveringsresa. kram Victoria

    SvaraRadera
  2. Grattis till ert vackra hus! Det ser verkligen ut som att det hälsar er välkomna från sin allra finaste sida sådär badandes i vintersol!
    /Anna-Karin Eriksson, Skövde

    SvaraRadera
  3. Ååååååååh jag döööör. Jisses vad fint snäckan. Och i Saltis dessutom... Jag döööör! (nästan iaf;) Det kommer bli så snyggt så klockorna stannar!

    Happy fredagskväll och fira ordentligt nu:)

    KRAM

    SvaraRadera
  4. Karin, härlig lycka med sånt hus.. och med nyckelknippen och allt. Yes! "I want an old fashioned house, with an old fashioned fence
    (And an old fashioned millionaire..)" Jaja, jag vet..
    Ha det! En fin tid väntar, med moodboards, njuut! Kul att få ta del av din glädje.

    SvaraRadera
  5. Tack, ja det blir en resa Victoria :) Och Anna-Karin, ja det tyckte jag med, att det hälsade mig välkommen.
    Philia - taaaaaaaack snäckan! Ja, ska fira ordentligt, idag blir det skumpa :)

    kram kram Karin

    SvaraRadera
  6. grattis - vilket vackert hus! Ser så fram emot att få många före och efter bilder nu framöver !! det är ju så vansinnigt kul med dem, tycker jag! allt du gör blir så fint och du är otroligt inspirerande att läsa. all lyck med den "nya livet"/barbro

    SvaraRadera
  7. Åh vad fint!! Ska bli jättekul att följa er renovering! Drömmer också om hus (bor i Årsta i en 4:a med tredje barnet på gång), helst i Enskede där jag växte upp men tyvärr är det nog en dröm som inte besannas då priserna är helt galna där..

    Vill tacka för din blogg som är som ett fyrljus för mig :-) Tack vare dig har vi nu en kritvit färg i lägenheten istället för den vanliga Stockholmsvit och vi vågade oss på en neutral mild grå i sovrummet. Ursnyggt och vi blev så nöjda!! Tack igen!

    //Jessica

    SvaraRadera
  8. Åhh det är såååå fint ditt hus,det är du så värd!visst kan man väl fira fler gånger???vi kommer snart!kram Marie/bompis

    SvaraRadera
  9. Åååå...Vad roligt och inspirerande det ska bli att få följa dig i ditt (ert) skapande av det EGNA hemmet. Den bilden du visar som är tagen "på vägen hem från mäklaren" , den skriker - Lycka!! Efter många år av letande blev vi husägare i somras och när allt var påskrivet och nycklarna tagna åkte vi direkt till huset och jag minns känslan än idag - underbar!!Lycka till Karin. Du är såååå duktig!

    SvaraRadera
  10. Vad roligt , ska bli spännande att se ditt projekt , trevlig helg / Häls Helena

    SvaraRadera
  11. Grattis till det underbara huset, vilken dröm!
    Ska bli jättespännande att få hänga med här framöver!
    Trevlig helg!
    Kram Ulrika

    SvaraRadera
  12. Grattis Karin, jag väntar med spänning på att få följa allt du kommer sätta "tänderna i" i ert nya hem:)
    Kram/ Hanna

    SvaraRadera
  13. Grattis till det nya huset, ser underbart ut! Ska bli kul att få följa med här.

    /Annika

    SvaraRadera