fredag 8 mars 2013

ATT FALLA FÖR ETT HUS - OCH BYGGA TILL GAMLA FÖNSTER




Hej fredag! Fantastiska vårsolen lyser starkt därute, och det är finfin kall luft som strömmar in och piggar upp oss. Lillebebbebror som är hemma med mig undersöker det fina fönstret som är öppet. Drar i de hundra år gamla beslagen. 1 år versus hundra år. Och jag, jag går i just fönstertankar. Ett rum behöver ett fönster, en takkupa. Så hur gör man då? Jo, jag går runt på utsidan och funderar och tänker, tittar på originalfasaden och funderar hur ett nytt fönster kan bli utan att störa vad som är typiskt för just min fasad. 




Lillebror / trubaduren står och kikar ut i övre hallen som skall bli barnens vardagsrum med egen tv och tillåtelse för stök utanför sina rum. Det är ett av husets finaste fönstersättningar, och det var när jag på husvisningen den där dagen i oktober förra året tog trappan upp och rundade väggen och kom upp i just detta rum som det slog mig att detta är mitt framtida hem! Jag såg det för mig, kände det i varje cell i hela min kropp. Detta rum, denna vy här. Jag såg barnen stå lite som bebbebror gör just på bilden, och tittade vidare in i de uppradade barnrummen i denna hall och blev som träffad av tåget. Japp. Här ska vi bo. Så här blir det. Gåshud fick jag. Valde huset mig? Eller var det jag som blev så kär att vi skulle ha det till varje pris? Och nu är vi här. Så detta rum är heligt. Denna fönstersättning är så signifikativ för huset och dess känsla. Så det förblir orört. Och mer därtill, bör inte bli stört av nya takkupor som kommer till.





Men nya fönster då? Vi behöver ju ett i badrummet. Det badrummet som skall bli så här. Jag har lånat böcker i massor av biblioteket och dessutom en vän som är byggnadsantikvarie. Fantastisk kunskap där. Och så roligt. Så jag slår i böcker och letar efter hur det såg ut i just husets epok, för att hitta idéer till fönstersättningen. Ett äkta gammalt fönster kommer jag att köpa här. Nacka byggnadsvårds återvinning som har en finfin fönsterkatalog som heter Bygg Igen. Har allt från gamla fönster i allt från sekelskifte till modern tid. Rekommenderas starkt, du får rätt känsla automatiskt med det genuina fönstret samt det är billigare. Och så ska jag inte "störa" denna fönstersättning i detta rum, från trädgårdsfasaden sett.




Vi smyger nog in ett litet spröjsfönster i en takkupa i pannorna, utan att göra för stort "nummer" av den kupan. Om man kamouflerar takkupan med takplåt i samma färg som pannorna istället för att poängtera takkupan med gul panel som fasaden så tar den inte för sig lika hierarkiskt som fönstren i gula fasaden. Det är ju detaljer som detta som gör en fasad, om man nu har fönstersättning som man är rädd om. Och nu mina vänner, är det fredag! Kram och en underbar dag önskar jag er :)



Bild 1-4 studio karin, 5 skandiamäklarna


4 kommentarer:

  1. Åhhh det ser ju bara sååå mysigt ut!renoveringen kommer bli fab med din fingertoppskänsla!!mysig fredag på dig bompis!kraaaaam

    SvaraRadera
  2. Aaaaaaaaa kraaaaaam :)))) Kommer ni hit snart?

    SvaraRadera
  3. Så kul at följa din renovering och hur du planerar! Inspiration i mass!

    // JEssica E

    SvaraRadera
  4. Vad härligt det ser ut! Lycka till med removeringar,

    kram Sara

    SvaraRadera