torsdag 16 maj 2013

KORGSTOLAR UTE PÅ ALTANEN




Hej torsdag! Så har jag fått alla korgstolar på plats, 8 st som väntar på att bli grå av väder och vind. Lägger in lite före bilder, så hoppas jag kunna lägga in efterbilder snart (i slutet av sommaren kanske?) när de blivit så grå som jag vill ha dem.



Tokgula rottingstolar... Men i snygg design. Agen från IKEA blev det, även till barnen :)





Och så har kärsbärsblommen slagit ut, det är så vackert att det nästan gör ont.





Och så den magnifika magnolian som fick följa med hem från Zetas förra veckan. Med stora blommor, nästan 15 cm stora. Altanen har vi gjort rent med högtyckstvätt, så den är också ny-gul och väntar på att bli silvergrå. Jag ska speeda upp processen med grönsåpa. Ha det bra!



Bild studio karin


PS Det droppade in lite frågor på dynor... Ja, jag skall ha dynor till, men har inte bestämt mig för vilka än. Får återkomma med det!

Och ja jag har tankar kring bord, det har jag skrivit om här och även här. Då ser man också den grå patinerade färgen jag hoppas att stolarna skall uppnå.

Och oj, vad många ni var som sa att ni "såg rottingstolarna med nya ögon" :)

20 kommentarer:

  1. Så himla fint! Ser det verkligen framför mig med den grå tonen som säkert snabbt kommer. Vad kör du för dyna till? Den som Ikea har eller har du hittat någon annan fin? /Jenny

    SvaraRadera
  2. Gud vad snyggt!!! Vill ha :) Behöver man dyna i korgstolarna, vad ska du ha?

    Mvh Sara

    SvaraRadera
  3. Jag har aldrig gillat rotting, men jag ser det nu med helt andra ögon... Tack för att du öppnar mina ögon :) Stor inspirationskälla som vanligt här inne.

    hälsar Helena

    SvaraRadera
  4. Å vad Snyggt! Riktigt läckert. Du fick mig att se på dessa dtolar på ett annat sätt. Så såg de inte ut när jag tittade pådem för ett par veckor sen ;)
    Kram Maria

    SvaraRadera
  5. Jättefint!! Vad har du för bord till? Eller har du tips på något snyggt stort bord som passar till fåtöljerna?
    Hälsn. Karin

    SvaraRadera
  6. OJ! Jag som alltid ratat dessa typer av möbler... Men de är ju jättefina!!! :)

    Tack för en väldigt inspirerande blogg!

    Mvh Johanna

    SvaraRadera
  7. Hej

    Du behöver inte vänta länge.... vi har haft våra korgstolar (också Agen från Ikea) i tre år. De blev grå efter första sommaren. Nu är de riktigt fina (grå!)! Vi har svarta dynor i tillsammans med ett svart, stort, tungt hemsnickrat bord. Jag gillar det skarpt och tröttnar inte heller... vilket är en fördel. Tack för en inspirerande blogg.

    Katarina

    SvaraRadera
  8. Hej Katarina, och tack för uppmuntran. Jag ser fram emot att det går fort :)
    Och tack alla ni som kommenterat, många som gillade detta inlägg idag :)))

    kram Karin

    SvaraRadera
  9. Superfina!! Jag har oxå kollat på rotting men har tänkt att de inte klarar att stå ute i regn och rusk/svensk sommar. Du menar att du ska ha de stående ute alltid? Fick för mig att de kanske typ ruttnar... Har kollat konstrotting men det är ju inte lika fint tycker jag. Jag kanske ska testa de här från Ikea oxå!
    Hälsningar
    Malin

    SvaraRadera
  10. Snyggt!! En novis som jag har nog inte riktigt förstått detta. Kan man ha stolarna utomhus hela sommaren alltså? I regn och rusk. Är det då de får sin grå färg? Tack för en fin blogg!
    /Hanna

    SvaraRadera
  11. Hej Hanna, ja visst får de sin grå färg av solen. Precis som annat trä, trätrallar, bryggor etc. Och ja, jag skall ha dem ute alltid, men bara till i höst då de får flytta in i ett trädgårdsförråd för vintern så klart. Men att de blir blöta i sommar är inget jag oroar mig för. Stolarna säljs som inomhusstolar på IKEA, men rotting tål absolut att stå ute. Dessutom är det ett trevligare material än plast tycker jag. Troligen håller de ett par år innan de faller sönder helt? Men det kan ju ta upp till tio år om jag tänker på gamla stolar vi har haft slängandes och dängandes på landet. Så, det blir en uppdatering om detta, var så säker. Sååå många som engagerade sig i inlägget idag :)

    kram på er
    Karin

    SvaraRadera
    Svar
    1. Läste någon annanstans att du hade funderingar på om de här stolarna skulle ta lång tid på sig att torka efter att det regnat. Hur ser du på det nu efter att du haft dem?

      Radera
    2. De torkar fort faktiskt! Och de är superfina nu, har hållt i två år ute i vårt klimat :) Men jag tar in dem på vintern så klart.
      Mvh Karin

      Radera
    3. Tack för ditt svar. Får nog bli ett par såna vid nästa besök på IKEA :-)
      MVH Katja

      Radera
  12. De kommer bli toppen!

    Vi har likadana och de har tom stått ute hela vintern, fick inte riktigt plats i vinterförvaringen.

    Efter tre år ute är de fortfarande på topp!

    Skulle gärna vilja fylla på med fler, men färgskillnaden kommer att bli för stor, så det får nog bli något annat...

    Tack för din fina blogg, alltid lika inspirerande!


    Kram Maria

    SvaraRadera
  13. Man kan aldrig ha för många korgstolar. Jag vill ha flera! Det här var underbart att se!

    KRAM
    Lotta

    SvaraRadera
  14. Super fint! Men vad ska man ha för bord?
    Kram Caroline

    SvaraRadera
  15. Gammalt inlägg ser jag men är så sugen på dom stolarna! Har du kvar dom? Hållet dom fortfarande??
    Mvh Emma

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej! Ja stolarna är framme i år igen. De har då stått ute hela sommaren 2013, hela sommaren 2014, och hela sommaren 2015 :) Bra jobbat, troligen klarar de denna sommar med. / Karin

      Radera
  16. Underbart att jag hittade din blogg! Har tittat på dom här stolarna år efter år men trodde inte att det gick att han dom ute! Nu blir det Ikea i helgen för just nu är det rea på dom också :)

    SvaraRadera