söndag 2 juni 2013

SVART BORD I MIN MATSAL



Hej igen! En stilla söndagskväll och solen är på väg ned, och i vardagsrummet står ett nymålat bord och doftar färg. Ett infall för en vecka sedan fick mig att bestämma mig, det var för mycket träkänsla nu när vi har naturell grangolv istället för vitlaserad parkett som vi hade i förra hemmet. Så, träbordet och grangolvet och Eamesbenen blev för mycket trä helt enkelt. Därför har träbordet nu blivit svart. 




Jag gillar ju när bord-och-stol har en detalj som samtalar bra med varann. Och de små svarta kryssen i Eames-underredet blev så mycket tydligare för ögat nu när de "lyfts" av samspråket med bordet. Gillar att de syns så bra, de små Eiffelliknande kryssen är den snyggaste detaljen på hela den stolen tycker jag. 




Jag var lite orolig för att bordsskivan skulle upplevas för mörk, kanske deppig rent av. Men eftersom rummet har tre sidor med fönster så lyfter den lackade bordsskivan in så mycket dagsljus att den istället upplevs som en ljusare skiva än den bruna bordsskivan (bordet som brunt såg ut så här). Men det ser kortare ut, det svarta har "dragit ihop" bordet, precis som det skall göra i teorin :) Svart drar ihop och får ett föremål att se mindre ut.




På stolarna ligger puderrosa och ljusgrå fårfällsrundlar, så att Eamesstolarna skall vara skönare att sitta på. Det var lite söndagskväll i matrummet, nu är det ledigt här. Go'natt på er.



Bild studio karin



Hur gick jag tillväga? Jo, det var ett oljat fanérbord, alltså inte massivt. Fanéret var bra uttorkat eftersom jag inte oljat det på väldigt länge - eftersom att jag funderat på att måla det... Målartvätt hade varit bra, men jag skurade det bara extra med diskmedel. Och, med det torra spröda fanéret var det inget problem. Jag valde en oljefärg för att få den att fästa med eventuella oljerester bättre. Jag har en helsvart NCS 9500-N och glans 40 dvs halvblank.

7 kommentarer:

  1. Vad fint det blev! hur gick du tillväga när du målade ditt bord? har själv ett oljat ekbord som jag skulle vilja måla vitt, vet bara inte om det går?
    Tack för en fantastiskt inspirerande blogg!!

    SvaraRadera
  2. Jag lade till den texten :) Läs längst ned i inlägget, men jag gjorde inget mer än att torka av det riktigt noga med diskmedel kan man säga. Och valde en oljefärg.
    Och - tack :)

    Mvh Karin

    SvaraRadera
  3. Riktigt snyggt, en klar förbättring mot innan! Så gillar jag ju svart också! :)

    SvaraRadera
  4. Vad fint det blev! Och vilket ljus sen.. me like :)
    Kram Maria

    SvaraRadera
  5. irene - tack, visst blev det mycket bättre! Tur "att det blev för mycket trä" så att jag var tvungen att våga prova :)
    Och tack ni andra med, kul att ni gillar det :)

    kram Karin

    SvaraRadera
  6. Hej! Har själv en äldre byrå som ska få ny plats i vårt gästrum. Vi har Boråstapeters syrentapet med beige bakgrund och jag hade från början tänk att byrån skulle vara vit. Nu känns det för "platt", och jag har funderat på svart.
    Vågar jag...?
    Tänker en rottingfåtölj till som helst också ska vara svart.
    Glad för ett gott råd!

    SvaraRadera