måndag 16 september 2013

HELLÅNGA GARDINER FRÅN VÄGG TILL VÄGG - IGEN




Jag tror att inläggen om hellånga gardiner sätter guiness rekord i besök snart. År efter år kommer de upp i tio i topplistan, de samma inläggen. Ni är verkligen många som letar och söker på det, har frågor om det. Framförallt just nu. Troligen för att höstmörkret precis har travat in och lagt sig strax efter middagstid. Man märker plötsligt att det är tråkigt att stirra på de stora, tomma, svarta, blanka ytor som kvällsfönster-på-vinterhalvåret utgör. Som många av er vet gillar jag hellånga varianter i rum där det finns stora fönster. Speciellt om man vill mildra insyn. Men jag gillar att kunna parkera undan gardinen så att den inte syns, för jag älskar mitt burspråk dagtid. Och under sommaren har det varit uuuuunderbart med trädkronor som hägg och fläder som stått som insynsskydd mot huset mitt över gatan. Så, jag vill se och njuta av burspråket. Fler bilder på min matsal ser du här och här. Jag har en ganska glest veckad våd i tunt linne. Jag veckar 50% av våden, se nedan resonemanget kring det. (Var snäll och bortse från att de fortfarande är för korta sedan flytten till ett hus med högre tak! Jag skall lägga ned dem...snart? ;) Rätt längd skall vara ca 1 cm ovan golv.)




Hittade i helgen denna exemplariska hängning av hellånga gardiner på hemnet. Ni ser att fönstren eg är mitt på väggen, med en ganska hög kant ovanför fönstrens nischer. Hade man hängt gardinstången direkt över fönsternischen hade detta rum sett mycket lägre ut. Som tyngt av en keps. Men i och med att man höjer gardinstången hela vägen till tak, så lyfts hela väggen och blir högre. Optiskt. Och när man drar för gardinen så har man ett helt arkitektoniskt element av textil i bortre väggen. En hellång gardin vägg till vägg, golv till tak. Skall man räkna med att kunna dra för helt och hållet, så skall man räkna med veckning. Ta hela bredden på det man skall täcka, och sen lika mycket till. Då veckar man 100%. Säg att du skall täcka 4 m vägg. Då skall vardera våd täcka 2 m. Om vi veckar 100% är det en våd om 2 m + 2 m veckning = 4 meter för ena gardinvåden. Alltså får du två gardinvåder om 4 m. Det är ganska mycket tyg, och ganska mycket veckning. Lite som hemnetbilden ovan.Väldigt snyggt fördraget men lite för mycket ifråndraget. Tycker man att det blir för tjockt med tyg kan man nöja sig med att ta hälften som extra, vecka 50%. Det gör jag hemma, i bilden på min matsal överst. Då skulle jag för samma rum som i räkneexemplet alltså ha en våd om 2 m + 1 m veckning = 3 meter per våd. Det är 50% veckning och då har du lite stramare gardin när den är fördragen. Att bara ha en gardin som är 2 m bred för att täcka ett 2 m långt fönster är inget bra, då har du ett slätt snett spänt skynke när det är fördraget, och det ser lite tajt och ängsligt ut. Skall du bara dra för för natten (mörkläggningsgardin) är detta inget problem. Men om du vill kunna ha en vacker gardin fördragen på kvällarna, som du ser och njuter av inifrån rummet, då skall du ha lite veckning! Och hänga högt. :)

PS Alla bilderna på hemnetvåningen ser du här.




Bild 1-2 studio karin, 3-4 Ekenstam

9 kommentarer:

  1. Hoho, vilket utmärkt tillfälle att ställa en fråga. Hur bred skall gardinen vara? Har ett icke-centrerat fönster som mäter ca 160 cm från fönsterlist till fönsterlist. Gardinen är främst för att förstora fönstret / ljuddämpa rummet men kommer antagligen dras för vintertid av den anledning du nämner. På ena sidan är det 40 cm till väggen, skall jag dra ut gardinen hela vägen och då lika mycket ut på andra sidan eller ser det konstigt ut?

    SvaraRadera
  2. Hej!

    Tack för en fantastiskt inspirerande blogg! Vilken gardistång rekommenderar du för en gardinvägg som den i Hemnetannonsen ovan? Ska man tänka olika beroende på vilken tyngd/tjocklek på gardin som man väljer?

    /Lisa

    SvaraRadera
  3. Hoppas på din hjälp nu så här i gardintider :)
    Har en vägg där det är 420cm upp till tak. 2 stora fönster och 1 balkongdörr går upp till 210 cm höjd (går från golvet).
    Men på vilken höjd hänger jag lämpligast gardinerna eftersom det är 110 cm kvar från fönsterkant upp till taknock (sluttande pulpettak på huset). TACK!! //Jenny

    SvaraRadera
  4. Jenny, du har nog en specialare :) Eftersom 4,20 inte hör till vanligheterna ;) Men maila en bild så kan jag kika.

    // Karin

    SvaraRadera
  5. Lisa, ja tyngden skall behöver inte tänka på tyngden, eftersom du fäster gardinstången inte bara i ändarna, det är som en tågskena i taket, med fästpunkter varje meter. Så, i stort sett alla tyngder går bra. IKEA har en variant, det finns Kährs på Åhlens, och så finns det en lyxvariant som är lättdragen och kan specialbeställas i rätt längd med märket Silent Gliss. Så, alla prisklasser finns. Se till att ha en som du fäster mot taket, för att få som på bilden ovan.
    // Karin

    SvaraRadera
  6. Jonas, du skriver inte hur brett det är på andra sidan, om den ena har 40 cm... Är det inte mer än 40 cm även på andra sidan fönstret kan du - med lite väl stram gardin men det går - klara dig med två st våder om standard 140 cm vardera. Du kan alltså köpa de som finns i butikerna som har standardmått, varje våd räcker bra till att täcka själva fönstret. Om du vill ha för hela väggen så frikostigt som hemnetbilden visar, kan du behöva en våd om 140 cm till. Antingen parkerar du den på ena sidan om det ändå är osymmetrisk vägg, eller om det är nästan lika brett på vardera sidan fönstret delar du den tredje våden och ger en halv våd om 70 cm vardera i yttersta hörnet, längst till höger och längst till vänster alltså. Så har du lite extra tyg till väggarna när de två 140 cm breda standardvåderna täcker fönstret.
    Lycka till!
    Karin

    SvaraRadera
  7. Så fint! Vilket tyg har du använt? Jag försöker hitta ett liknande tyg men antingen blir det för kraftigt eller för transparant. Skulle bli så glad om du vill berätta vilket tyg det är.
    Tack för en fantastisk blogg!

    SvaraRadera
  8. Jag har använt tunt linnetyg, 100% linne, med dubbel bredd dvs 3 meters bredd.

    // Karin

    SvaraRadera
  9. Hur gör man om man inte kan fästa gardinstången/-skenan i taket? Och ändå vill ha ett bra system där man smidigt kan dra för/öppna upp. Vi har ca 4,5 meter i tak men det är brutet tak (mansardtak) och första brytningen från väggen är på 2,4 meter. Och det är i den brytningen vi har gardinstången idag, men det är så krångligt varje gång man ska ändra gardinen och måste lyfta över vid varje fäste. Har du något tips? Eller är vanlig gardinstång snyggast då? Vet du vad det är för tjocklek på dina gardiner?

    Jag har precis nyss hittat din blogg och jag får inte nog :) ...fantastiskt mkt bra inspiration!

    /elin

    SvaraRadera