söndag 22 september 2013

PLANKBORD PÅ MIN ALTAN





Hej Söndagkväll! Denna helg stod solen lågt och kastade långa skuggor, luften var tunn. Men likaväl hann vi njuta en stund av utelivet i trädgården en gång till. En höstfika på altanen, med utegruppen som jag fixade i somras. Jag ville ha ett stort, långt grovt plankbord på altanen och hittade inget som var det rätta tunga stuket på. Så plankbordet har jag snickrat helt själv, och det är jag såå stolt över :D Jag åkte till brädgården, pekade på de plankor jag ville ha och bad dem såga till 5 st ben (ett indraget i vardera hörn samt ett i mitten som stöd) på 70 cm, och 5 st breda grova plankor på 3,6 m. 




En kär present från höstfesten vi hade i augusti, ett par lanternor av märket Feuerhand. Jag älskar dessa klassiker! Nu ska de få stå och lysa på entrétrappen väl valda kvällar, eller lysa på utebordet när man känner för det.




Själva plankbordet stod och åldrades/solblektes hela sommaren. Men det var på tok för citrongult för det, så tillslut laserade jag det mellangrå. Och nu har det den perfekta patinerade stilen som jag ville ha.




Det var lite kolnialstil jag var ute efter, klassiskt till huset. Och korgstolarna - som så många frågat efter hur det blev - har blivit tjusigt grå precis som jag hoppades. I början av sommaren var de så här gula. Nu ser de ut att vara samma grå nyans som det laserade bordet, men det är alltså sol och regn som färgat rottingstolarna. Lägg märke till på denna bilden något jag talade om häromdagen; sponten under trappan, under själva fasaden. Ser ni den vita fasadbrädan som horisontellt skiljer den gula fasaden och den grå stengrunden. Den löper även runt trappbygget. Och ALLT under den vita skiljebrädan målade jag om i grått, för att få det att se ut som grund. Det är mer lik grå ton på stengrunden som spontgrunden än vad som framgår på denna bild... Sponten under trappen var gult när vi tog över huset, men jag tycker inte om när det gula - som är hierarkifärgen för fasaden - borrar sig hela vägen ned i marken. Så, all spont under linjen mellan fasad och grund = samma färg som grund hos mig.




Lanternor och fika. Längtar tillbaka till denna stund, nu när jag är så trött och har måndagmorgon och rivstart framför mig snart... Nä, nu, hörni, nu är det söndagkväll och over and out.



Bild studio karin



7 kommentarer:

  1. Men åh! Heja dig! Så snyggt. Kan du inte lägga ut en DIY guide för detta bordet - till en som aldrig snickrat själv fast gärna skulle vilja ...

    SvaraRadera
  2. Det blev ju verkligen fint! Är bordet byggt av kärnfuru eller vad är det för virke? Hur är benen fästade i själva bordsskivan?
    /Helena

    SvaraRadera
  3. Så fint! Gärna en mer detaljerad beskrivning på hur du gjorde! Jag har aldrig gjort något sådant, men känner att vår altan på lantstället, där skulle ett sådant bord passa perfekt!
    Susanne

    SvaraRadera
  4. Åh, snälla! Gör en guide på detta bordet! Så snyggt!

    SvaraRadera
  5. Hjälp! Jag behöver tips på hur man ska behandla altanen. Jag tycker om det solblekta silvergrå, men det blir så satans sticksigt och säkert inte lika snyggt om några år till. Så, snälla...kan du inte göra ett inlägg altaninlägg?

    SvaraRadera
  6. Hur tål bordet regn? Ska det behandlas?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det tål regn superbra! Har stått ute i 1,5 år och är likadant fortfarande. Bara laserat ett lager med lasyr för utemöbler, då när det var nytt. / Karin

      Radera