torsdag 17 oktober 2013

DET VIKTIGASTE DU KAN GÖRA I DITT HEM




Det här inlägget berör mig. Det berör mig så in i bengen, det är så viktigt att det får allt annat att kännas så oviktigt med inredning ibland. Jag tänkte skriva "att inreda miljövänligt" som titel, men då hade du säkert slutat läsa redan där. Det. Är. Ju. Så. Tråkigt. Men om jag kastar ett par sanningar om våra vardagskemikalier som vi kommer i kontakt med i hemmet, rakt ut i luften: Ett stort antal olika kemikalier misstänks vara bidragande orsak till autism.Antalet fall av testikelcancer har ökat i norra Europa under hela senare delen av 1900-talet. Hormonstörande kemkalier kan vara en av orsakerna. / Man har sett koppling mellan bebispojkar med missbildade könsorgan och mammor med ftalater (plastmjukgörare) i urinen under graviditeten. /Ca 150 olika kemikalier tros kunna påverka hjärnans utveckling och därmed vara kopplat till bland annat autism och ADHD. / Forskare misstänker att diabetes och fetma är relaterat till vardagskemikalier som ftalater./ Mellan 1940 och 1990 halverades spermieantalet hos friska män./ Ftalater - kan rubba kroppens hormonsystem. Kan störa fortplantnings- förmågan och skada foster. Finns ofta i mjuka plastprodukter och ibland i parfym. * Ja, då vet ni vad jag talar om. Det är viktigt. För vår egen del. Naturskyddsföreningen har just nu en fantastiskt bra kampanj som är lätt att ta till sig, som handlar om detta med vardagskemikalier i hemmet, kläderna, soffan, leksakerna. Självaste Timbuktu är rösten i filmen som du kan se här. Så jag har gjort ett kollage idag som handlar om vad du kan göra för att undvika gifter i hemmet, hur du slipper leva i en farlig miljö hemma. Och tänk på att samtidigt som vi gör miljövänliga val som är bra för oss i detta nu har vi också gjort hållbara val som är bra för vår omvärld och framtid och för våra barn som skall ta över ruljansen av denna värld någon gång! Vilken bonus! Kollaget visar dessa tips

- undvik plastgolv (särskilt PVC som läcker hormonstörande ämnen). Satsa på svenskt trä, kakel, sten, linoleum. Jag visar mina gamla plankgolv och tänker att huset har ett rätt där :) Och så skymtar min lilla mellandotter som extra kraft till varför man vill inreda kemikaliefritt!

- mattor av ull är bra, de är sällan flamskyddsbehandlade. Flamskydd är icke picke bra. Titta även på undersidan så att det inte är plast. ... Sa nån ullmatta? Hmm, äkta mattor är det jag valt medvetet i många år för det är det enda som håller mot smuts och åldras vackert. Och, jag gör ju gärna val som håller läääänge som mitt eget livsmotto kring det här med miljö och hållbarhet. Genomtänkta val och inköp som håller länge gör ju också att både min plånbok och miljön sparas. Så, äkta mattor har varit min melodi länge. Ett rätt till för mig alltså :)

- välj gärna begagnade möbler som släpper ifrån sig mindre kemikalier. Jag har några vintage möbler hemma, bland annat 50-tals danska fåtöljerna i palisander på bilden. Se upp med gamla soffor dock, som kan innehålla freoner :/ Själv väljer jag gärna nya soffor, och snygga gamla vintage trämöbler. Och vem vill ha sterilt bara nytt? De flesta gör bäst i att blanda en personlig stil med att välja in lite ärvda eller köpta vintagefynd med smarta nyköp.

- titta efter svanenmärkta möbler vid nyinköp.

- undvik kromade detaljer. Där har jag ju en del aja baja saker hemma alltså. Krom är arkitektvärldens hemliga dilemma. Det är snyggt och väljs till många produkter och möbler. Och har valts i decennier. Men faktum är att krom är vidrigt giftigt för den som framställer det... Så skäms på västvärlden för det.

- välj miljövänliga textilier. De skall inte vara flamskyddade (är ibland soffor). Välj framförallt ekotextil i dina lakan. Jag visar fina svenska af Swedalas lakan på bilden. Vi som spenderar så mycket av vårt liv sovandes - vem vill inte sova giftfritt?

- välj miljövänlig färg när du renoverar. Jag visar linoljefärg, som består av bara naturmaterial. Men även svanenmärkt "vanlig" färg går bra. Låt rummet vara färdigmålat och väl vädrat innan barn flyttar in!

- tänk på kemikalierna när du städar. De flesta rengöringsmedel innehåller massa giftigt. Naturlig såpa är ju guds gåva till städning, det doftar gott, det vårdar trägolv och det är det enda rätta på sten- och marmorgolv. Det har lite antibakteriell effekt, och allvarligt, det doftar så gott att klockorna stannar. Så, vad gnäller vi på. Välj såpa and be done with it!





Alla fakta och tips - utom mina egna spaningar jag nämner ovan - kommer ifrån Naturskyddsföreningens kampanj. Som ser ut så här och du kan kika närmare på om du klickar härOch några extra aja baja vill jag nämna. Jag har INTE med plast på kollaget. Därför att:

- barnrummet: vädra ofta. Dammsug. Köp inte plastleksaker som luktar starkt plast eller parfym. Köp inte leksaker som inte garanterar att de är fria från PVC. Om möjligt förvara plastleksaker i ett annat rum än det barnet sover i om det går så andas de inte in så mycket kemikalier på natten.

- undvik uppblåsbara möbler. Mjuk plast och PVC. Det har jag ju inga, förstås. Uppblåsbara möbler. Men jag tänker genast på barnens leksaker på sommaren, badringarna och flytetygen som stinker så mycket plast att det knappt går att andas samtidigt som man blåser upp dem. De gör jag nog bäst i att lämna i butiken nästa sommar...

Det var alles, folks. Idag känner jag mig extra nöjd med att ha en plattform att skrika ut ifrån så att ni måste lyssna ;) kram på er



*Fakta hämtade från Naturskyddsföreningens sida/här



Bild lakan af Swedala, linoljefärg här, foton fåtölj/matta/golv studio karin


15 kommentarer:

  1. Bra inlägg! Jag såg på Vetenskapens Värld när det handlade om detta för ett tag sedan. Viktigt!

    SvaraRadera
  2. Heja Karin! Tycker precis som du att det här är SÅ viktigt! Att göra medvetna val till sitt hem är en bra början.
    Kram Hanna (gula huset)

    SvaraRadera
  3. Hej Karin, Konstigt nog hade vi precis en liknande diskussion på en dammiddag häromdagen, vi pratade mest om rengöringsmedel och såpans förträfflighet. Annars var det mycket som jag lärt mig om miljövänlig inredning idag och underbart nog så hade vi ganska många "rätt". Beror nog mest på man-tager-vad-man-haver principen men ändå. En undring har jag dock kring sängkläder, har både hemtex,Hm´s linnelakan och Lexington men jag tycker att det är dålig märkning ang eco på dessa. Vet du något om deras policy? Återigen tack för bra och informativt inlägg.
    Mvh Inger

    SvaraRadera
  4. Skönt att någon tar upp detta. Jag skrev här om dagen lite om sofftankar, nästan alla tyger på Mio var av polypropen. Nej tack. Får jag använda delar av detta på min blogg?
    Mvh. livingbymiriam

    SvaraRadera
  5. Viktigt ämne! Gillar att du tar upp detta i din blogg, det får dig att framstå som än mer sympatisk och professionell som inredningsarkitekt.
    Med vänlig hälsning, Katarina

    SvaraRadera
  6. Städade med såpa tidigare men hörde någonstans att såpa ska göra klinkergolv "daskigt" i tex badrum. Ligger det något i det eller är det bara att köra på med såpa? När jag sprayar Ajax instängd i duschkabinen (och får obligatoriska hostattacker) tänker jag alltid att det inte kan vara sunt!
    hälsar Katarina

    SvaraRadera
  7. KARIN
    Känner igen mig i problematiken TACK att du sätter ljus på ett så komplext område och bryter ner det i gripbar text. Är till hjälp för framtida val !
    Margareta

    SvaraRadera
  8. Väldigt bra och intressant inlägg, tack för det!

    //Sara K

    SvaraRadera
  9. Så bra skrivet! Tack för att du inspirerar till klokare val. Och tack för lysande blogg i övrigt.
    Jessica

    SvaraRadera
  10. Hej, vad roligt att så många kommenterar till detta inlägg! Och kul att ni uppskkattar det :) Ja, såpan är det många som nämner, en superprodukt. Jag tror att den kan göra ytskikt daskig om den används för outspätt, så att det lämnas avlagringar på ytan. Men, som väl utspädd ska det väl fungera bra tror jag! Såpade obehandlade trägolv , där har man ju såpan som ett impregnerande skydd i sig. Och, ja, du som nämner hostattacker - det säger ju en del om sprayen!!! Och tyvärr så vet jag inget om hemtex, hms och Lexingtons policy. Men är en textil eko-certifierad på något sätt, så är det garanterat utmärkt med någon sorts lapp eller på prislappen. Detta eftersom att det är en dyrare vara att ta fram, och de som säljer den vill justificera att den är lite dyrar. Så är det en ekotextil, står det garanterat "eco" i någon form någon stans! Dvs, ingen märkning, troligen ingen ekotextil.
    kram på er

    SvaraRadera
  11. Vilket bra inlägg! Jag tycker också att det är viktigt att betona att "slit-och släng"-mentaliteten är förkastlig ur miljösynpunkt. Det är tråkigt att läsa vissa bloggar där bloggerskorna byter ut stora delar av möblemanget med jämna mellanrum för att följa (och sätta) inredningstrender.Jag är uppväxt i ett arkitekthem där inställningen är att en möbel köper man för livet, vilket inte är något problem om man håller sig till tidlös klassisk design och kvalitetsmaterial. Tycker att din blogg är fantastiskt bra, och en av de få som lyckas kombinera trender med klassisk design på att jättefint sätt.

    SvaraRadera
  12. Tack Jenny, det tar jag som en jättefin komplimang! :) Jag håller helt och hållet med dig, tack för en bra kommentar och input!
    Karin

    SvaraRadera
  13. Hej Karin, Följer din blogg dagligen och tycker den är intressant och bra. Måste bara säga att trots att jag älskar trendspaning och köper själv nya inredningsprylar då och då, så uppskattade jag verkligen just detta inlägg! Så viktigt! Så bra att belysa! Och så tänkvärt! Tack Karin! /Anna

    SvaraRadera
  14. Väldigt bra inlägg! Jag länkar från min blogg, hoppas att det är ok?

    SvaraRadera