söndag 13 oktober 2013

FRÅGA ARKITEKTEN PÅ ARKITEKTURMUSEET



Igår satt jag hela dagen på Arkitekturmuseet och svarade på frågor. En gång varje höst och vår hyr man från museet in en husarkitekt, en inredningsarkitekt och en landskapsarkitekt. Dessa arkitekter kan sedan besökare boka 30 min gratis med, och fråga om allt man vill. Jag satte tänderna i alla möjliga trevliga problem; faktiskt flera kom med mindre våningar där man funderade på att kasta om köksplaceringen för att optimera planlösningen och sovrummets placering (visar ju att bra planering är a och o framförallt på mindre ytor!), ett badrum som skulle centimeterplaneras om så att man kunde dela in det i en gäst wc och ett badrum, ett vardagsrum som hade fönster och dörrar på alla väggar och var bökigt att möblera, en låååång korridor i ett nybyggt hem som kändes som en landningsbana och vad kunde man göra, mm mm. Och en och annan läsare som kände igen mig, sååå kul :) Idag kunde jag inte vara där, men en annan inredningsarkitekt sitter där idag. Vet att det är fullt på I (inredningsarkitekt) och A (husarkitekt) men för er som vill besöka en landskapsarkitekt så vet jag att det fanns massa luckor. Mer info här.

2 kommentarer:

  1. Roligt att se din fina bild över gammal järnaffär. Jag minns i min barndom hur jag imponerades av alla lådorna med de olika föremålen utanpå. På den tiden behövdes det inte en robot för att finna - då fick ögonen jobba och minnet därtill. Idag så får man vara glad om personalen förstår vad man söker.

    SvaraRadera
  2. Det där är så bra! Ibland kanske man bara har några mindre frågor som inte kräver så stor hjälp så det är oerhört generöst att få den chansen! Många gånger drar man sig för att anlita proffs för det där pyttelilla, man är rädd att det ska bli för stort och kostsamt. Vi hade faktiskt detsamma här i Göteborg för några år sedan när ByggCentrum fanns, tyvärr lade de ner det... saknar det faktiskt.

    SvaraRadera