söndag 13 oktober 2013

HÖST I MIN TRÄDGÅRD - TIPS FÖR GRÄSMATTANS VINTERSÖMN OCH ÖVERVINTRA PELARGONER




Jisses vad det är vackert ute just nu! Jag måste fota och lägga in som tröst när träden snart står bladlösa och det kanske är lite mer kalt och annorlunda. Det första året i huset bjuder på sådana överraskningar i trädgården inför varje säsong, framförallt alla träden har erbjudit en enoooooorm variation och glädje. Lycka rent av. 





Och massa nya trädgårdsidéer får jag lust att testa, jag känner mig som en bondmora ibland ;) Pelargonerna som ständigt knabbrades på av rådjuren har vuxit sig så täta och buskiga (här är de lite plockade och knipsade av mig men de var jättestora...) att de förtjänar att övervintra inomhus och planteras ut i krukor nästa vår igen. Så, de har jag planterat om från de stora utekrukorna och de har fått vinterbonader i nya ljusa lerkrukor och skall nu få övervintra i källaren. Mitt första försök som blom-övervintrare! De skall stå ljust och kallt och vattnas typ en gång i månaden. Och om man plockar dem lite lagom så tar de inte så stor plats samt man minskar mängden ohyra man tar med in. Spännande. Får se hur det går med dem...





Nio fruktträd chockade mig med hur vackert det kan vara på våren, och nu bjuder de på gula löv som är såå fina. Några ekar finns också, en hägg, ett fläderträd, några syrenträd. Ja, jag kommer att ha att göra när alla löven fallit och det är dags att kratta. Jag passade på att förhöra min bänkgranne landskapsarkitekten igår på Arkitektmuseet, om huruvida man skall kratta allt eller inte på hösten... Han svarade att man kan lämna ett lagom tjockt lager med löv och sedan gå över gräsmattan en sista gång med gräsklipparen och finfördela löven med den. Då lämnar man lite ny näring och mull på gräsmattan och den mår tipp topp i vår! Och det sista gräsklippet skulle alltså också ligga kvar.




En vinterstängd lekstuga. Jag har målat alla dörrar grå sedan vi flyttade hit, alla var vita men mer tidstypiskt är att ha en tredje kulör på dörren (en tredje kulör utöver fasad och knut-och-foder-färg).




Däckstolarna som bör bäras in innan de blir vinterslitna i onödan. Oj vad jag har suttit i dessa detta år, under körsbärsträdet och druckit kaffe med vänner :) I bakgrunden syns bakside-dörren öppen, den dörren skall bytas ut till helspröjsad altandörr. Och den dörren, som är monterad där på baksidan, kommer från huvudentrén och är originaldörr från 1911 med finfina små fönster och en vacker innerdörr! Och trots att den är trög och därför troligen en gång förpassades hit bak, så skall den - och innerdörren - renoveras och linoljemålas och sättas på hedersplats på entrén igen! Längtar.




....och här står pelargonerna i ett ljust och svalt fönster och väntar på våren igen :) 



Bild studio karin



4 kommentarer:

  1. Tack för en fantastisk blogg! Kikar in mest en gång om dagen... Vi bor ett 20-tals hus och funderar över utomhusbelysning. Belysning vid entre? Fasadbelysning? Vi har även en stor veranda (typ "Hamptons veranda") hur tänker man med belysning där? //Åsa

    SvaraRadera
  2. Rofyllda höstbilder! Vi har ingen trädgård (eftersom vi bor i husbåt) men mysig höst ändå! :)

    SvaraRadera
  3. Hej, er fina vävda gunga som du har med på bild, var finns sånt att köpa???

    SvaraRadera
    Svar
    1. Gungan är 2 år gammal, men fanns då i Granits sommarsortiment. Kommer kanske tillbaka om man har tur...
      Karin

      Radera