tisdag 14 januari 2014

HEJDÅ TEFLON I MATEN - KEMIKALIESANERAR I KÖKET



En liten snabbis här, jag är som ni kanske vet en övertygad ekologist vad gäller maten. Inte minst sådana här populär-media-inlägg som flyger runt på nätet gör mig mer övertygad varje dag att det finns bara ett sätt att handla och tillaga sin mat på om man vill hålla sig undan onödig exponering för cancerogena ämnen och andra omysiga saker; Ekologiskt. Teflon är mitt senaste jag-gillar-absolut-inte-dig-i-maten-infall. Mina teflonpannor har alla med tiden blivit skadade eller fransiga, och därmed tydligen farliga och giftiga för maten då de släpper kemikalier in i maten då. "Då har du inte skött dem rätt" hör jag leverantörer säga nu, men det är ju just det; ska jag behöva vara så in i bengen nogsam för att undgå att ha cancerogena ämnen friflytande i maten kan det lika gärna va'! Så nu byter jag ut teflonpannorna hemma (de jag har behövde pensioneras för längesen...) och jag byter ut dem mot stekpannor i gjutjärn istället. Gammal hederligt järn som inte fäller kemikalier i maten. Vi har ett par sådana i huset i Österrike, där inte minst min mor är en medveten mat-handlare av ekostuk och våga-vägra-kemikalier-och-cancer-i-maten-ivrare. Så nu blir det så här hemma också. 




När jag ändå är ute och byter ut strunt i köket, åker plastkokaren ut (hur bra kan det vara att hetta upp plast till hundra grader och sedan dricka vattnet tänker jag) och byter till denna finfina Le Creuset vattenkokaren istället, också i emalj. Mmmm, känner mig supernöjd, så nöjd att jag skapar en ny kategori här inne; EKOLOGISKT.



Bild via Lykka


9 kommentarer:

  1. Samma sak har vi gjort och mös när vi insåg att mormors fina Kockumsemalj-grytor funkar utmärkt på induktionsspisen :)

    SvaraRadera
  2. Mormors grejor var nog bra i de mesta fall!! Och heja er med tjejer :)

    SvaraRadera
  3. Stort Tack för detta tankemönster! :)

    SvaraRadera
  4. Heja heja Karin! Är helt enig med dig. Bra att du tar in sådana här inlägg :).

    SvaraRadera
  5. Håller helt med dig (är själv noga med maten tex) och har funderat i samma banor om pannor och vattenkokare själv så jag tackar för tipset och gör som du!!!

    // Jessica E

    SvaraRadera
  6. Keramisk beläggning är absolut inte samma sak som keramik. Det är dumt att ge sig på dessa teflon-ersättare bättre med en garanterat giftfri gjutjärnspanna som håller livet ut och bara blir bättre och bättre.

    SvaraRadera
  7. Hej Anonym, det blev gjutjärn hemma :)

    SvaraRadera