måndag 27 januari 2014

SOVRUMMET - GRÅA VÄGGAR LABORATORIET



Hej nya vecka! Detta år tänkte jag att jag åtminstone skulle ha ett rum per månad som uppgift i renoveringen. Så att vi har koll på att det går framåt... ;) Vårt sovrum är först ut att ha deadline i januari, och vi har rivit tapeter, tagit bort hörngarderob, bredspacklat... och sen målat detta rum så många gånger att ni anar inte. Först med vanlig vattenburen färg. Som blev som en äcklig plasthinna, som släppte stora tråkiga sjok när man drog bort tejpen (se övre kanten på väggen) och var blank som plastfärg fast det tydligt stod på burken "matt väggfärg". Det var en downer som heter duga, att efter att ha rivit ut en hörngarderob (jag visade förebilder och starten för rummet här), spacklat, fixat lite med golvlister, lagat tak, etc etc, så målade vi. Och fick typ plastpåse på väggen. Vi var så sura att vi höll på att ta släggan och slamma in i väggarna. Men vi besinnade oss. Jag gick til kulturhantverkarna, bad om råd om linoljefärg. Naturlig. Lukta gott. Vacker lyster. Jag var såld. Ovan har jag satt igång att prova ut nyanser, mellangrå, brungrå, ljusgrå, alla grå, för det är lite svårare med linoljefärg för vägg. De är så matta att de blir mörkare fast de har samma färgkod som en vanlig färg. Så jag laborerade och laborerade... Men åh vad gott det luktade! Linolja, såpa, vetemjöl, konseveringsmedel, består färgen av. Inget annat :)




Extremt kunniga Kulturhantverkarna i Sickla hjälpte mig. Jag blandade tre olika grå tillslut, som när man bakar med decilitermått. 2 femtedelar kall grå, 2 femtedelar varm grå, och 1 femtedel brungrå. Och gick tillbaka. Bakom disken möttes jag av idel leenden, "ge mig ett par minuter skall jag räkna ut ditt recept!".




När jag nu var där så ofta och mycket, och var så nyfiken och intresserad, och jobbade med det jag gör, så fick jag den fina ynnesten att komma bakom in i färgblandarrummet, och kika på den gamla fina färgblandaren. Old school så det förslår, den doserade och sprutade ut sina fina pigment.




 Min färg! Och det har blivit så fint. Återkommer med det färdiga resutlatet. :)


Bild studio karin


8 kommentarer:

  1. Spännande, ser fram emot att se färdiga resultatet. Och berätta gärna mer om hur man gör med linoljefärg på underlag som ej är snickerier (bredspacklat etc). Kommer bli aktuellt även hos oss. Kram Hanna :)

    SvaraRadera
  2. Hej! Måste fråga när du ändå är inne på gråa väggar. Försöker hitta en ljusgrå väggfärg till våra antikvita snickerier i NCS 0502-Y. Har provmålat med neutral grå 1000-N som blir riktigt fin mot kritvitt men kanske lite lilaaktig mot våra antikvita snickerier. Skulle verkligen önska ett tips på en riktigt ljusgrå nyans som funkar mot det något varma vita...Tacksam för svar!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Om du tyckte att S1000-N var lagom i mörkhet så kan du prova en S1002-Y, eller om du vill ha den ännu varmare S1005-Y20R.
      Vill du ha mer skillnad mellan snickerier och vägg kan du titta på en S1502-Y, S1505-Y20R. Jan Levander/Kulturhantverkarna

      Radera
  3. Ja! Jag ska absolut visa :) Kolla in denna länken, där står det hur man gör med bredspacklat som underlag

    http://www.byggfabriken.com/renoveringshjalpen/index.php/mala-med-auro-ekologisk-vaggfarg/

    :) Karin

    SvaraRadera
  4. Det kommer säkert att bli superfint Karin! Tack för att du delade med dig av detta. Jag var nyligen själv iväg till ett "vanligt byggvaruhus" och kollade färg, men nu blir det till att bege sig till Kulturhantverkarna i Sickla :). Kul att prata med kunnigt folk. Fick du någon information om att du behöver ta bort plastfärgen, eller kan man måla med linoljefärgen ovanpå? Det är så roligt att följa din renovering då jag själv är i samma fas ungefär med min våning. Dessutom fick jag också lite pepp att klara av ett rum i månaden! / Helene

    SvaraRadera
  5. Hej Anonym, prova de gråa som hör till serien 0502-Y, dvs 1002-Y och 1502-Y. Den kan möjligen bli lite för gul, men har du ändå gult i ditt vita så kan det gå bra.

    SvaraRadera
  6. Hej Helene, följ länken i svaret ovan din fråga, så ser du hur Byggfabriken tipsar hur man gör med att måla över plastfärg.
    Lycka till! Karin

    SvaraRadera
  7. Vilken grå nyans blev det? Tack på förhand, V

    SvaraRadera