lördag 15 februari 2014

ETT STORT STEG NÄRMARE VÅR BYGGSTART - KONSTRUKTIONSRITNINGARNA





Jag har ju ett stort tillbyggnads-projekt här hemma, som gör att renoveringen inomhus dragit ut på tiden. Ingen vits att börja renovera kök och badrum innan vi vet att vi kan bygga ut som vi vill. (Därför har vi bara påbörjat renovering av sovrum etc, rum som skall ligga kvar som de gör idag.) Jag har jobbat med ritningar och bygglov och papper och försäkringar och gud vet allt. Men snart så! Efter att jag ritat och ritat om tillbyggnaden tills vi var nöjda under väldigt många månader så skickades det in i somras. Och bygglovet gick ut på grannhöran i höstas, 4 veckors höran. Och ingen hade invändningar, så bygglovet godkändes av kommunen. Men Bygglov är bara steg 1 i tvåstegsraketen att få bygga ut. Det andra steget är att få Startbesked. Och då måste massa mer till; att skaffa K ritningar (konstruktionsritningar) av ingenjör, skaffa kontrollplan och kontrollant godkänd av Boverket, samt skaffa alla **<#%& << (ja jag svär) försäkringar och byggfelsförsäkringar (ooohh, det har varit så utmattande så ni anar inte...), och gått på tekniskt samråd hos kommunen i egenskap av arkitekten för tillbyggnaden. Bygglovet har vi alltså. Och nu står vi ett stort steg närmare Startbesked. K-ritningarna från kontruktören/ ingenjören kom i slutet av förra veckan. Det är sagolikt fantastiska ritningar, handritade i bästa finaste stil av en silverhårig herre till ingenjör. Jag älskar "handjagade ritningar". Det var det jag fick rita när jag utbildade mig på arkitekthögskolan på 90-talet, och det bara fanns några datorer i skolans datarum. Lägger in dem som ett vykort från renoveringen. Hur själva tillbyggnaden ser ut får jag visa en annan gång, när vi har Startbesked och allt är i hamn :)





4 kommentarer:

  1. Så spännande!! Skall bli kul att se hur du har planerat er tillbyggnad sedan! Vad är det som gjort att ni valt att bygga till?

    SvaraRadera
  2. Jag ska berätta och visa mer av allt när det är godkänt :)

    SvaraRadera
  3. Spännande med nybygge. Det låter som att det är massa att tänka på runt om kring själva bygget. Jag är också förtjust i handritade ritningar, bara att rama in dem :-)

    SvaraRadera