lördag 15 februari 2014

MÅLAR FÖNSTREN MED LINOLJEFÄRG



Hej lördag! Jag har inte hunnit göra så mycket som jag hade hoppats på sovrummet i jan-feb, men jag måste säga att strategin att bara satsa all kraft på ett rum i taget verkligen har hjälpt mig att fokusera. Jag har annars tendens att riva lite tapet här, lite där, provmåla en vägg där, och kolla möbler till det ena rummet, och scanna lauritz efter mattor till det andra, och fundera på dekorkuddar till det tredje. Så. Med den lätt hysteriska tar-aldrig-slut-jag-ser-inte-ens-horisonten-magnitud det innebär att renovera ett stort hus i alla rum från scratch så har det ingivit en ganska skön ro att fokusera på bara ett rum. Så strategin - ett stort plus. Farten det sker med - ett svagt plus. I veckan målade maken taket klart. Också linoljefärg-väggfärg precis som väggarna. Vitt. Och så var det då dags för det stora stora ingreppet, lite avskräckande, har-aldrig-provat-förr-och-jag-har-för-stor-respekt-för-det: måla fönstren med linoljefärg. Snickerifärgen är en heeelt annan ballgame än väggfärgen. Tunn, rinnig, svår, hade jag fått höra. Doften är stark, men det är faktiskt den ljuvligaste doft jag vet. Det doftar herrgård här! var det en vän som sa. Och i vanlig ordning var jag hos Kulturhantverkarna i Sickla och pratade halvnyanser och kall vit och varm vit och hit och dit och lite till. De är ganska vana med mina mikrojusteringar vid det här laget och skickade med en T-shirt för att jag skulle vara fin när jag målade. Snickerifärgen då? Jag ville ha en vit som upplevdes obruten och ljus som neutral vit (0500-N), men den skulle var lite lite varmare som i riktning Stockholmsvit/antikvit (0502-Y). Men inte så mycket gult i som 0502-Y. Så kunde jag få "en halv 0502-Y?". Dessa målarproffs rynkade pannan, och har tidigare blandat allt jag bett om, och efter att de dryftat "halv droppe gul hit och fjärdedels droppe svart dit per liter vitfärg", så har jag fått min "halva 0502-Y". Special halvhalv, receptet står handskrivet på burklocket. Och det blev så bra!!!




Själva hantverket då? Målningen? Det var inte alls svårt! Jag är lätt chockad över hur INTE svårt det var. Jag har målat många fönster i mina dar, och jag tyckte att denna färg som är så tunn så tunn bara lade sig som en fin hinna över det gamla. Färgen byggde inga nya tjocka rundningar av färglager i träprofilerna, utan bara smet in som en mjölk och lade sig täckande. Jag hade en pensel i varje hand, den tjocka ovalrunda målar man foder och bågar med, den kan hålla mycket färg. De lilla smala vinklade penslen har man till att måla kanterna på fönstren. Jag upptäckte att tejpa mot väggen och dra med färgpenseln över snickerierna inte fungerade. Den tunna färgen blöder jättelätt in under tejpen. Det ser ni på den flummiga ojämna linjen vitt i bilden nere till vänster. Så kanterna kan bara målas med frihand, med tunna penseln, som i bilden nere till höger. Man måste ha fönstren öppna när man målar, för det luktar starkt om än gott. Jag målade endast inomhusdelarna av fönstret nu när det är vinter, dvs fönsterfodren i rummet, och fönsterbågen i det inre fönstret. De yttre fönstren har dessutom spröjs, och behöver skrapas. Så de får ett proffs göra en varm årstid en helt annan gång :) Och det bästa av allt med linolja! När barnen varsin gång satt handen i ett nymålat foder (ja, det är ju helt ofrånkomligt att det sker, det är liksom obligatoriskt att när man kommer in och tittar på vad mamma gör liksom sätter handen mot någon nymålad del....) så torkar ju linoljefärg så långsamt att det var bara att gå dit och dra med penseln över det och lägga penselspåren tillrätta igen. Idag har det gått två dagar, och vårt rum är så kallt att det inte torkat än. Men i morgon hoppas jag kunna måla andra lagret.


Bild studio karin

8 kommentarer:

  1. Härligt att du satsar på linoljefärg. Har själv både målat inomhus och utomhus med den färgen och den är outstanding och inte alls svår. Resultatet blir också så himla snyggt. Fler borde använda både linoljefärg och slamfärg. Skulle jag bygga nytt hus i trä idag finns bara slamfärg som alt för mig. Ha en fin lördagkväll och good luck med målningen.

    SvaraRadera
  2. Trevligt med rapport! Hur var det att linoljemåla taket? Har hört att den färgen är väldigt rinnig?

    SvaraRadera
  3. Hej!
    Blir så glad när jag ser dina inlägg om dessa vackra gamla färger! Lite exalterad får jag erkänna - vi har väl alla våra små laster ;-)
    Så när jag såg att du målar gamla fönster med linoljefärg MÅSTE jag bara få tipsa dig om världens bästa fönstermålarpensel!! Jag har provat alla möjliga fönsterpenslar, de runda från Qvesarum, Gysinge, handgjorda till linoljefärg, ja, you name it... Sen fann jag liten snedskuren pensel från Mäster (ej sponsrad!) för yrkesmålare. Det är så roligt att måla just fönster med spröjs med den! Man bara lägger an och drar nedåt, går knappt att misslyckas, snedskärningen gör att linjen blir oerhört fin. Egentligen är den för mjuk för linoljefärg, men om man har färg med balsamterpentin i och lägger på tunnt, går det utmärkt. Rekommenderar den varmt!
    Trevlig lördagkväll!
    Åsa

    SvaraRadera
  4. Mejrams - ja, resultatet är verkligen helt outstanding. Svårt att förstå varför linoljefärg försvann som standard när man tänker på hur vackert det är... Tack och trevlig kväll du med :)
    Henriettae - det var maken som gjorde, med "väggfärgen linoljefärg" (alltså inte "snickerifärgen linoljefärg"). Den är också tunn, men han rollade taket som vanligt. Golvet var täckt med papp, och han hade skyddskläder, så det gjorde ju inget att det droppade.
    Åsa - tack för tipset! Skall prova!!
    Karin

    SvaraRadera
  5. Vad trevligt med rapport om hur det går med din målning Karin! Kommer att vara en glädje för er att gå in i ett rum som är målat med dessa gedigna välbeprövade färger :).
    Har Kulturhantverkarna balsamterpentin eller något annat lösningsmedel i sin snickerifärg? Har förstått att det kan skilja sig mellan olika leverantörer, en del är med balsamterpentin och andra utan. På Byggfabriken som inte har balsamterpentin i färgen sa de att det kan vara bra att åtmisntone för första målningen blanda i balsamterpentin, men att det nödvändigtvist inte behövs för de nästkommande målningarna.
    Målade du direkt på tidigare akrylfärg eller var snickerierna trärena?
    Ser fram emot fortsatt renoverings-uppdatering och lycka nu till med resten av sovrummet! /Helene

    SvaraRadera
  6. Vi har just målat en gammal källartrappa från -43 som varit täckt med diverse klister, färgrester och lurvig heltäckningsmatta och massa bös som var omöjligt att få bort helt och hållet i förarbetet. Fläckig som bara den var den och det kändes lite som mission impossible. Men nu är den målad 3 gånger och allt fult är gömt under varmgrå linoljefärg! Fint som snus men torktiden var nog nästan 3 dagar mellan strykningar och imorse gick jag i den med tofflor (efter 4 dagars tork) och det blev tyvärr lite småmärken, men det tänkte jag måla över igen i sommar när vi reser bort nån vecka så får färgen härda ifred en lite längre period. Nu skall källardörrar få samma färg och väggar och tak i trappan får nog varmvit linoljeväggfärg! Lite mysigare källare :)

    /Anna

    SvaraRadera
  7. Tack för din beskrivande kommentar Anna! Gillar "bös". haha. Ja, torktiden varierar nog med rumsvärme och fuktighet, så jag kan tänka mig att en källartrapp ville vara kladdig ett tag :/ Men jag anar att det blev fint och doftade gott! :)
    Karin

    SvaraRadera
  8. Helene, de var målade med - jag tror - oljefärg. Alltså "vanlig" snickerifärg med olja, den typen som användes 80-90-talen innan man började byta mot vattenlösliga snickerifärger. Jag bara målade direkt på. Det skulle gå sa de som visste bättre. osäker om Balsamterpentin är i från början... men jag tror det! I alla fall görs penslarna ju rent med det, och JISSES den doftade lite väl starkt till och med för mig ;)
    Karin

    SvaraRadera