lördag 22 mars 2014

BADRUM I KLASSISK STIL MEN MODERNT NOG FÖR 2014



Hej lördag! Idag kikar jag på fina badrum, inspiration för egna badrumsrenoveringar framöver. Detta är alltså INTE hemma hos mig men jag vill ha det så här. Jag söker inspiration för ett badrum som känns fräsch och modernt nog att passa en familj 2014, men klassiskt nog att rimma fint med ett sekelskifteshus. Jag väljer bort krulliga armaturer och snirkelsnorkel, och finner istället den äldre klangen i gedigna materialval som natursten, ev spontdetaljer,  fristående badkar, rätt typ av belysningsarmaturer (lampor) och rätt typer av armaturer (vattenkran/dusch etc). Älskar allt i bilden ovan, idag gör vi studiebesök i badrum som Oscar Properties står för. Badrummet vi lämnade bakom oss i radhuset såg ut så här, så jag har lovat tjejerna ett fristående badkar igen. Det var i stort sett det enda de grät över när de flyttade :)





Ganska moderna och raka linjer, svepande och fina. Och så detaljer som skjutsar badrummet i klassisk riktning utan kitsch; takarmaturer och spegel med ram.






Det här är min favoritarmatur, har varit det lääääänge. Sedan jag såg dem på en arkitektkontor jag jobbade på för tio år sedan. Och eftersom jag gillat den stilen så länge så litar jag på att jag gillar den framöver med. Klassiskt formspråk med kryss, uppdaterat i modern tappning. Just denna kommer från Dornbracht.





Och badkarsarmatur. Ja, det var lite badrumsinspiration idag. Hoppas ni har en skön lördag, snart vigs helgerna åt utejobb så bäst att passa på att göra klart de små inredningsprojekt man har på g!




Bild 1-4 Oscar Properties, 5-6 Grohe



13 kommentarer:

  1. I love your style. Everything is beautiful and elegant. The shower with the "marmor" details is wonderful, and looks fresh & functional.
    thank you for sharing :)

    SvaraRadera
  2. Vrålsnyggt! Spegeln gör väldigt mycket, men var hittar man en sådan spegel?

    SvaraRadera
  3. Vet ju att du känner till superfront väldigt väl :) Nu är jag på väg att lägga en beställning. Men varje gång jag klickar in så får jag bara panik. Kan inte bestämma mig.
    Vi ska ha ett bestå skåp (120*40cm) i vårt kök. Skåpet ska vara vitt i grund och botten. Men nu kommer vi till detta med detaljerna, det avgörande :) Vi har en svart STOR granitskiva i vårt kök som tar mkt uppmärksamhet. Hade du valt en vit topp eller marmortopp? Har förälskat mig i LOOP handtagen men vilken färg på niten? Koppar eller stål? och hade du valt samma färg på captains benen? I närheten kommer bla vårt superellips bord stå med sin mattpolerad aluminium kant och stålben. Färgerna övrigt i huset går mestadels i svart och vitt. Vore kul om du ville hjälpa till:)

    SvaraRadera
  4. Evii, vitt skåp är bra, jag hade nog varit arkitektjobbig och försäkt efterbeställa samma svarta granit till sideboardet så att det binder ihop sig i köket... Granit och marmor har så olika ådring. Annars hade jag valt en svart topp, om du vill ha en färdig från Superfront. Captains benen och niten måste absolut vara samma färg som varandra annars ser möbeln bra knasig ut :) Och vad har du i köket i övrigt? Finns det någon koppar detalj som gör att du kan välja det? Annars kanske det blir lite taget ur luften och inte passar mot resten av köket om nu sideboardet skall stå i köket? Mot superellips låter det som att du skall ha vitmetallnitar ändå. Lycka till!
    Karin

    SvaraRadera
  5. Boel, IKEA har ett par stora, Hemnes och Songe, men med vit eller silver kant. Det är nog lätt att måla den kanten själv och få det att se ut så här.
    Karin

    SvaraRadera
  6. Tack! Fast jag gillar den profilerade spegelkanten, den är så snygg!:-)

    SvaraRadera
  7. Verkligen fint, synd att allt är 3D :)

    SvaraRadera
  8. Snyggt! Gillar verkligen badkarsbilden med kombinationen av det svarta och vita. Lovely! /Helene

    SvaraRadera
  9. Martin, men man kan ju hoppas att det blir så här ändå, att konceptbilderna är framtagna för att fullföljas av köparna :) Fint är det, som sagt.
    Karin

    SvaraRadera
  10. Hej, var kommer kommoden/bänkskåpen ifrån (bild 2)?

    SvaraRadera
  11. Mats, bilderna är 3D animerade så skåpen finns ev inte i verkligheten. Men ett sånt skåp kan man låta bygga av köksstommar och beställa marmorskiva till.
    // Karin

    SvaraRadera
  12. Oj, imponerande renderingar. Tack för svaret!

    SvaraRadera