lördag 8 mars 2014

SLIPAR GOLVET SJÄLV



Äntligen lördag! I februari målades sovrummet klart (äntligen), efter mina dubier om tidigare resultat så målade vi ju om det med linoljefärg och det var en liten inlärningsprocess som drog ut på tiden. Men nu vet vi hur vi ska göra i de andra rummen! När så möblerna skulle in i det fina nymålade rummet, så kändes den gulnade tråklacken på de gamla furuplanken alldeles tokig med de linoljemålade väggarna. Så jag åkte till byggvaruhandeln och köpte mig min alldeles egna - bandslip. Yes. Mitt första egna verktygsköp av rang :) Maken hade hjälpt mig att googla vilken vi skulle ha. Och efter lite inlärningsproblem via trasiga slippapper och vandrande papper och för fint papper och en extra tur tillbaka till byggvaruhandeln så var jag igång! Papperet hade gått sönder för att det vandrat åt sidan för att det inte var spänt ordentligt. Lite skruvande av försäljaren och det var bra igen. Slippapper var bäst med korn 80. Och hålla still, och bara röra maskinen i plankans riktning, absolut inte sidled. Och sen gick det som en dans! Tur att maken hade arbetarbyxor med vadderade knän som jag kunde låna, för det behövdes v-e-r-k-l-i-g-e-n. (PS golvlisten är inte målad än eftersom det skulle slipas...)




Jag jobbade en planka i taget, framåt lugnt och metodiskt. Rummet är ca 15 kvm så det tar ett par timmar, som spridit ut sig på två helger. Lägger man heldagar så tror jag absolut det kunnats göra på en helg. Skillnaden är så värd det, att se den tråkiga blanka gula lacken försvinna, och se det vackra vitgula träet som framträder. Det doftar träslöjd - om ni som jag älskade det :) 




 Maskinen som är min nya bästis är en Bosch PBS 75 AE (läs om teknikaliteter mer här, jag tänker bara recensera den som att den var för mig toppenbra!)




Vitt furugolv versus gult lackat furugolv. Den vänstra sidan är klar, och i nästa vecka skall såpaskurningen börja! Trevlig lördag på er :)



Bild studio karin

10 kommentarer:

  1. Så fint det kommer bli!! Skickade inlägget till maken för att se om han kan tänka sig att vi har kvar furugolven ändå (han tycker inte om dem). Fast först måste vi dra ny el överallt - den är gammal och väldigt konstigt dragen, och med för få uttag. Är i och för sig positivt, för i och med det tar vi bort gipsplattorna med all vävtapet, så vi kan sätta dit fina, släta innerväggar. :) Är er el bra redan?

    SvaraRadera
  2. Duktiga, duktiga du som slipar själv! Helt rätt att ta bort lacken och såpskura golven :). Ni kommer att få ett så fint rum med dessa golv och linoljemålade snickerier och väggar. Följer ditt renoveringsprojekt med stor entusiasm :). / Helene

    SvaraRadera
  3. Himlar vilken bra tajming. Vi ska snart till att slipa ett trägolv och har funderat på hur vi ska gå tillväga. Om vi ska hyra eller köpa maskin? Göra det själva eller leja (även fast leja nog aldrig riktigt varit ett seriös alternativ)? Men nu när du verkar vara så nöjd med din maskin så har vi någonstans att börja titta. Tack! :)

    SvaraRadera
  4. Henriettae - ja, jag tycker furugolven är de som passar huset, och vill inte lägga in något annat. Blankt nytt platt golv (som 3-stavsparkett) skulle vara på tok för platt och icke livfullt för ett gammalt hus, för mig. Möjligen fiskbensparkett eller nåt, eller annat plankgolv (ek), men jag gillar verkligen husets gamla originalplank. Men, jag hoppas de skall bli gammal-såpa-grå så klart :)))
    Helene, ja jag fick hjälp av maken också, till slut. Men tack ändå :)
    livetidb - ja, det är en ganska liten maskin, och det tar ett par timmar. Hyr man lägger man samma summa på att hyra en dag, men då är det å andra sidan säkert gjort i ett nafs. Jag valde alltså att ta och köpa en liten maskin, för pengarna, och lägga många timmar men då å andra sidan inte behöva hyra fler gånger.

    Karin

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det vi funderar på är att slipa fiskbensparketten i bägge allrummen, samt de furugolv som går att behålla (finns inte i alla rum), lägga ny ekparkett eller furu i resterande rum, och sedan gå över alla golven med mörk bets eller mörk hårdvaxolja (jag tänker antik ek, inte svart), och sedan hårdvaxolja ovanpå. Vi tycker bättre om mörka golv än ljusa, och detta kanske skulle påminna lite om de fernissade golven, som verkar ha varit vanliga på 20-talet. Försöker vi såpa de golv som går, så kommer vi få tre olika golv i huset (såpade, fiskbensparketten, och de nya), plus stengolven vi vill ha i kök/hall/badrum (antagligen kalksten). Blir lätt lite förvirrat, tror jag. :)

      Radera
    2. Det låter som en bra plan, och att du har total koll :) Antik ek är nog väldigt fint, det blir toppen. Och, ja, då skulle jag absolut inte blanda in såpagolv, då har ni ju er plan klar med de mörkare golven och bör gå på det! Anledningen att jag vill ha såpade är ju att jag vill ha ljusa, så det blir ju dumt för er om ni gillar mörka :) Och fernissa looken går ju lika bra! Så, nu förstår jag hur du menar, och det blir nog jättefint med antik ek. Fiskbensparkett låter LOVELY! :)

      Radera
  5. Golvslipning i Stockholm. 200kr/m2 :)
    /lydencyril.se

    SvaraRadera
  6. Tack för tipset Martin! Men vi tar ett rum i taget så går det bra. Även vid 200 kr per kvm så kostar vårt hus 30 - 40 000 kr att slipa golven i, så en investering på 1 500 kr i egen bandslip känns befogat... Och så gör vi ett rum i taget. Många utgifter när man gör alla målningar, badrum, kök, dränering mm mm :D
    Karin

    SvaraRadera
  7. Tack för en inspirerande blogg och ett superbra inlägg! Det var precis vad vi behövde här hemma. :)
    För många år sedan anlitade vi hantverkare för att slipa våra golv och "vitlasera" dom. Det hela gjordes tyvärr inte så bra. Jag vet inte vad de använde för att få den laserade effekten, men det vita har nötts bort och färgar t.o.m. av sig på vår matta. Det vi har använt sedan är vitpigmenterad såpa som rengörning, (dock inte så ofta om jag ska vara ärlig).

    Mellan plankorna som sitter olika tätt har hantverkarna på vissa ställen fyllt springorna med vad jag gissar är någon form av vit-gråaktig fogmassa. Men när golvet började tappa sin ytbehandling syntes de ställen i springorna de inte lagt i någon fogmassa. D.v.s. Det som var där från början, en svart-grå massa som man brukar se på vissa äldre plankgolv. Samtidigt framträdde fogmassan de lagt dit som nu är mycket starkare och vit-gråare än golvet. Golvet ser med andra ord fruktansvärt ut.

    Vi kommer följa ditt råd och fixa golvet själva. Har du några bra tips på hur vi ska göra med springorna mellan plankorna? Vi behöver ju först ta bort vad som sitter där idag. Hur gör vi det bäst? Vad bör vi sedan använda för att fylla dom med? Vad finns det för ytbehandlingar för plankorna så de ser ”vitlaserade” ut? Vad innebär egentligen såpaskurning? Kanske är det det dom har använt? Men det ska väl gå in i trät? Och inte ska det väl färga av sig?
    Vi tyckte mycket om golvet när det var helt nytt. Precis så som vi ville ha det utseendemässigt.

    Mvh,
    Elund

    SvaraRadera
  8. Tack Elund för ditt utförliga brev :) Ja, jag har själv tappat tilltron till vitlaserat golv, det är snyggt men när det blir hål i färglagret får man fläckar helt enkelt. Så jag tänkte hoppa över det denna gång, och se hur det blir med naturella golv i detta hem! Och såpan är en ny erfarenhet för mig...
    Karin

    SvaraRadera