lördag 26 april 2014

JUST NU I TRÄDGÅRDEN



Hej lördag! Just nu tar jag rygg på vår finfina trädgårdsmästare som vi har i studion, Marie. Jag har inga gröna fingrar i form av att veta hur man skall sköta växter, vilken sort som vill stå var, har jag äppel eller körsbärsträd (nja inte så illa riktigt, men typ. jag njuter av blomningen). Men jag vet vad jag gillar när det kommer till färg och form i trädgården. Jag utrycker mig mer som "jag vill ha en lång häck här, en hög växt här, några bulliga här, lite rosa fält här och vitt där, insynsskydd i form av vintergrönt där". Så för mig är de superkul att få lära mig massor av vår trädgårdsmästare. Hon påkekade så klokt igår att man skall kika på sin magnolia om man har en, när den knoppar. För det går fort. Yes, Marie says jump, I say how high. Eller går och tittar i min trädgård i alla fall. Och japp! Jag hade - mycket riktigt - en stor fet knopp igår. Ljuvligaste formen, blekrosa tjock knopp. Och idag :O är det en utslagen blomma. Och massa fler knoppar. Så idag bör jag ta kaffekoppen i handen, sätta mig intill och njuta. För jag älskar de vackra blommorna på naken kvist, helt ljuvliga. Denna lilla kvist till magnolia var låg, oansenllig och osynlig när vi flyttade in. Fick några blad på sommaren. Inga knoppar. Jag dömde ut den och höll på att riva bort den. Men så har jag hållt på att pilla i denna torra sluttande rabatt lite högre upp mot huset under tiden vi bott här, och vattnat och jordförbättrat där. Och banne mig, i år visar den lilla kvisten i slutet av slänten sig på detta viset. Så vacker, och med den lämnar jag er med en liten solig helghälsning idag!



Bild studio karin

3 kommentarer:

  1. Tänk vad litet omvårdnad och kärlek kan göra! Vilken belöning du fick. Njut!/Merja

    SvaraRadera
  2. Åh... det är den vackraste blomman man kan ha i sin trädgård! Har inget träd själv men jag njuter av grannen som har två stora, rosa och vitt.

    SvaraRadera